رضازاده و آزاد ( ۱۳۸۷ )

رابطه بین محافظه کاری حسابداری و عدم تقارن اطلاعاتی را طی دوره ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش آن ها حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی‌دار میان عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران و محافظه کاری حسابداری است. همچنین طبق نتیجه گیری آن ها، تغییر در عدم تقارن اطلاعات یبین سرمایه گذاران موجب تغییر در سطح محافظه کاری می شود.

خلاصه فصل

در این فصل بعد از مقدمه ما به بیان مفهوم محافظه کاری پرداختیم. و در مرحله بعد دیدگاه های محافظه کاری را که شامل دیدگاه قراردادی، دیدگاه مالیاتی، دیدگاه هزینه­ های سیاسی و محافظه کاری، دیدگاه دعاوی حقوقی، دیدگاهتقاضایمنظممحافظه کاری، دیدگاه رقابت در بازار می‌باشد را بیان و تعریف کردیم. و بعد به بیان انواع روش های اندازه گیری محافظه کاری پرداختیم که عبارتند از:۱- معیارعدمتقارن زمانی در شناسایی سود و زیان؛ ۲-معیارمحافظه­کاری مبتنی بر اقلام تعهدی؛ ۳-معیار چولگی منفی توزیع سود و جریان‌های نقدی؛ و۴-معیارهای محافظه ­کاری مبتنی بر ارزش­های بازار. و در گام بعد به معرفی جایگاه محافظه کاری در مفاهیم نظری پرداختیم. و بعد انتقاد هایی که بر محافظه کاری وارد شده و دفاع هایی که از آن شده است را بیان داشتیم. و در مرحله بعد به بیان مرحله چرخه عمر شرکت ها هم از دیدگاه مدیریتی و هم از دیدگاه حسابداری پرداختیم. و در آخرین گام پیشینه های تحقیق در این زمینه را در داخل و خارج از کشور معرفی کردیم.

فصل سوم

روش تحقیق

۳-۱ مقدمه:

از عصر کلاسیک علوم به عنوان یک نوع دانش با فلسفه ارتباط نزدیکی داشتند. در اوایل عصر مدرن دو کلمه علم و فلسفه در زبان انگلیسی به جای هم به کار برده می‌شدند. در قرن ۱۷ میلادی فلسفه طبیعی (که امروز علوم طبیعی نامیده می‌شود) به تدریج از فلسفه جدا شد. با این حال علم همچنان کاربردی وسیع برای توضیح آگاهی های مطمئن ‌در مورد یک موضوع داشت. به همین ترتیب هم امروزه در عصر مدرن همچنان برای موضوعاتی همچون علم کتابداری و یا علوم سیاسی به کار می‌رود.

در عصر مدرن، علم معادل علوم طبیعی و فیزیکی به کار می‌رود، لذا محدود به شاخه‌هایی از آموختن است که به پدیده‌های دنیای مادی و قوانین آن ها می‌پردازد. این هم‌اکنون معنای غالب علم در کاربرد روزمره‌است. این معنای محدودتر از علم که خود بخشی از علم شده‌است، تبدیل به مجموعه‌ای از تعریفهای قوانین طبیعت شده که بر مبنای مثال‌های اولیه‌ای همچون قانون کپلر، قوانین گالیله و قوانین حرکت نیوتن بنا شده‌اند. در این دوره ‌رایج‌تر شد که به جای فلسفه طبیعی علوم طبیعی به کار رود. در طی قرن نوزدهم میلادی کلمه علم بیش از پیش مرتبط ب مطالعه منظم دنیای طبیعت شد، شامل فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی. این منجر به قرارگیری مطالعات تفکر انسان و جامعه در یک برزخ زبان‌شناسی شد. که در نهایت منجر به قرارگیری این مطالعات دانشگاهی در زیر عنوان علوم اجتماعی شد. به همین ترتیب هم امروز قلمروهای بزرگی از مطالعات منظم و دانش وجود دارند که زیر سرفصل کلی علم قرار دارند، همچون علوم کاربردی و علوم صوری.

به طور کلی اطلاعات مجموعه‌ای از داده های خام و پردازش نشده‌است. پردازش اطلاعات، تولید علم می‌کند، و علمی که روشش تجربی و نتایجش آزمون پذیر و موضوعش جهان خارج باشد، علم تجربی است. روشی که در اغلب مواد به کمک بشر می‌آید تا با بهره گرفتن از آن به پردازش اطلاعات بپردازد روش های آماری می‌باشد ما نیز در این فصل به بیان روش های تحقیق، نحوه انتخاب نمونه و روش های محاسبه و روش های آماری که می‌خواهیم برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آن استفاده کنیم، می پردازیم.

۳-۲ روش تحقیق

روش های پژوهش در علوم رفتاری را معمولا با توجه به دو ملاک هدف و ماهیت تقسیم بندی می‌کنند (حافظ نیا،۱۳۸۲).پژوهش ها ‌بر اساس هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی و تحقیق و توسعه. اما تحقیق کاربردی، پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. بر اساس مطالب بالا می توان گفت که تحقیقات ما از لحاظ هدف جزء تحقیقات بنیادی محسوب می شود اما از نظر نحوه گردآوری اطلاعات تحقیق ما جزء تحقیقات توصیفی می‌باشد زیرا در تلاش برای توصیف تاثیر چرخه عمر شرکت ها بر روی محافظی کاری در بازار بورس تهران می‌باشد. اما تحقیق توصیفی نیز به نوبه خود دارای انواع مختلفی از جمله پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی می‌باشد که در این میان پژوهش ما جزء تحقیق همبستگی می‌باشد چرا که در این نوع تحقیقات رابطه میان متغیرها بر اساس هدف پژوهش تحلیل می‌گردد. در تحقیقات همبستگی هدف پیش‌بینی متغیرهای وابسته بر اساس متغیرهای مستقل است.

۳-۳ جامعه­ آماری

جامعه­ آماری عبارت است از کلیه­ عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی(جهانی یا منطقه­ای) دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۲، ص ۱۱۹). جامعه­ آماری این تحقیق کلیه­ شرکت های بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که از سال ۱۳۸۷ لغایت ۱۳۹۲ در بورس فعال بوده ­اند.

۳-۴ نمونه آماری

این پژوهش از لحاظ جمع‌ آوری اطلاعات جزء تحقیق توصیفی می‌باشد.جامعه آماری این پژوهش همان گونه که در بالا اشاره شد، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. قلمرو زمانی این پژوهش سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ می‌باشد.معیار های زیر برای انتخاب نمونه مناسب به روش حذفی مورد استفاده قرار گرفته است.

    1. جزء شرکت های سرمایه گذاری یا واسطه گری مالی،هلدینگ ، بانک و لیزینک نباشد.

    1. به منظور ایجاد قابلیت مقایسه پایان سال مالی شرکت منتهی به ۲۹ اسفند باشد. و شرکت‌ها در طول دوره تحقیق سال مالی خود را عوض نکرده باشد.

    1. اطلاعات مالی شرکت ها در دوره مورد مطالعه در دسترس باشد.

  1. معاملات سهام شرکت ها به طور مداوم در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته باشد و توقف معاملاتی بیش از۶ ماه نداشته باشند.

جدول (۳-۱)نمونه گیری

۴۲۷
کل شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۲
۲۲۶
شرکت هایی که پایان سال مالی آن ها منطبق بر ۲۹ اسفند است و در این بازه زمانی سال مالی خود را تغییر نداده اند.
۲۰۵
شرکت هایی که جزو لیزینگ بانک یا واسطه گران مالی می‌باشند حذف می‌شوند.
۱۸۰
شرکت هایی که اطلاعات مالی آْن ها در دوره مورد مطالعه (۶سال) در دسترس باشد و معاملات سهام شرکت‌ها به طور مداوم در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته باشد و توقف معاملاتی بیش از ۶ ماه نداشته باشند.

منابع:یافته های پژوهش

۳-۵ روش گردآوری داده ­ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...