دانلود فایل های دانشگاهی – جدول شماره۳-۱ ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری معلمان – 3 |
![]() |
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
مقدمه:
در این فصل در بارهی نوع و روش پژوهش، جامعه آماری و تعداد و ویژگیهای آن ها، نمونه آماری، و تعداد و ویژگیهای آن ها و روش نمونه گیری و همچنین ویژگیهای جمعیتشناختی نمونه آماری و ابزارهای جمع آوری اطلاعات که شامل پرسشنامه شخصیت نئو و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران هستند، توضیحاتی ارائه شده، همچنین مطالبی در مورد شیوه نمرهگذاری پرسشنامه ها و همین طور روایی و پایایی آن ها توضیح داده شده است. و در مورد هر کدام از حیطهها و جنبه های پرسشنامه شخصیت نئو توضیحاتی در حد یک تعریف مختصر ارائه شده است. در پایان فصل نحوه اجرای پرسشنامه ها بیان شده است.
۱- روش پژوهش:
پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی[۹۸] از نوع همبستگی[۹۹] و علی- مقایسه ای[۱۰۰] میباشد.
۲- جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری:
جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان عنبرآباد به تعداد۱۵۰۰ نفر که در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ مشغول به تدریس بوده اند تشکیل میدهد.
نمونه آماری این پژوهش به روش نمونه گیری طبقهای و در درون هر طبقه تصادفی منظم شامل ۱۵۰ نفر از معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان عنبرآباد میباشد. برای این افراد از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی، خصوصیات متفاوتی از حیث وضعیت تاهل، جنسیت، مدرک تحصیلی، سن و سابقه کار در نظر گرفته شده است.
جدول شماره۳-۱ ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری معلمان
مقطع
تعداد
درصد
جنسیت
تعداد
درصد
وضعیت تاًهل
تعداد
درصد
ابتدایی
۹۰
۶۰
مرد
۵۰
۳/۳۳
مجرد
متاهل
۱۰
۴۰
۷/۶
۷/۲۶
زن
۴۰
۷/۲۶
مجرد
متاهل
۵
۳۵
۳/۳
۳/۲۳
راهنمایی
۴۰
۷/۲۶
مرد
۲۵
۷/۱۶
مجرد
متاهل
۵
۲۰
۳/۳
۳/۱۳
زن
۱۵
۱۰
مجرد
متاهل
۵
۱۰
۳/۳
۷/۶
متوسطه
۲۰
۳/۱۳
مرد
۱۵
۱۰
مجرد
متاهل
۵
۱۰
۳/۳
۷/۶
زن
۵
۳/۳
مجرد
متاهل
۰
۵
۰
۳/۳
جمع کل
۱۵۰
۱۰۰
مرد
۹۰
۶۰
مجرد
۳۰
۲۰
زن
۶۰
۴۰
متاهل
۱۲۰
۸۰
تعداد ۹۰ نفر برابر با ۶۰ درصد از مقطع ابتدایی و ۴۰ نفر برابر با ۷/۲۶ درصد از مقطع راهنمایی و ۲۰ نفر برابر با ۳/۱۳ درصد از مقطع متوسطه انتخاب شدند که از این تعداد ۹۰ نفر برابر با ۶۰ درصد مرد و تعداد ۶۰ نفر برابر با ۴۰ درصد زن هستند و از مردها تعداد ۲۰ نفر برابر با ۳/۱۳ درصد مجرد وتعداد ۷۰ نفر برابر با ۷/۴۶ درصد متاهل و از زنها تعداد ۱۰ نفر برابر با ۷/۶ درصد مجرد و ۵۰ نفر برابر با ۳/۳۳ درصد متاهل هستند که در مجموع ۳۰ نفر برابر با ۲۰ درصد مجرد و ۱۲۰ نفر برابر با ۸۰ درصد متاهل میباشند. برای تعیین تعداد نمونه مورد مطالعه از نسبت ۱۰ به ۱ استفاده کردیم و ۱۵۰ نفر از معلمان مقاطع مختلف تحصیلی شهرستان عنبرآباد را با روش فوق الذکر انتخاب نمودیم.
جدول شماره۳-۲ ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری معلمان
سابقه کار
تعداد
درصد
سن
تعداد
درصد
تحصیلات
تعداد
درصد
زیر ۵ سال
۱۵
۱۰
زیر ۳۰ سال
۲۰
۳/۱۳
فوق دیپلم
۱۰
۷/۶
۵-۱۰
۲۵
۷/۱۶
۳۰ -۴۰
۸۰
۳/۵۳
لیسانس
۱۳۱
۳/۸۷
۱۰-۱۵
۶۵
۳/۴۳
۴۰ – ۵۰
۴۰
۷/۲۶
فوق لیسانس
۸
۳/۵
۱۵-۲۰
۳۳
۲۲
۵۰سال به بالا
۱۰
۷/۶
دکتری
۱
۷/۰
۲۰سال به بالا
۱۲
۸
۱۵۰
۱۰۰
۱۵۰
۱۰۰
جمع کل
۱۵۰
۱۰۰
میانگین سابقه کار برابر با (۵/۱۲= M) و میانگین سنی برابر با (۳۵ =M ) به دست آمده است و بیشترین افراد با تحصیلات لیسانس برابر با ۳/۸۷ درصد بودند.
۳- ابزارهای جمع آوری اطلاعات:
۳-۱ پرسشنامه خودکارآمدی شرر
در این تحقیق از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (۱۹۸۲) جهت بررسی باورهای خودکارآمدی مدیران استفاده شده است، این پرسشنامه در سال ۱۹۸۲ با اهداف زیر ساخته شده است :
۱-تهیه ابزاری برای تحقیقات بعدی
۲-تعیین ابزاری برای سطوح متفاوت خودکارآمدی عمومی افراد (براتی،۱۹۷۷،کرامتی ۲۰۰۱،نقل از مژده[۱۰۱] ۲۰۰۲)
این پرسشنامه بین ابزارهای موجود در زمینه خودکارآمدی ابزار مناسبی است و مورد استفاده برخی محققان (براتی، ۱۹۷۷، کرامتی، ۲۰۰۱، مژده، ۲۰۰۲) قرار گرفته است.
آزمودنیها میبایست میزان موفقیت خود را با هر یک از پرسشهای آزمون خودکارآمدی با تعیین یکی از گزینه ها مشخص کنند ماده های آزمون برای اندازه گیری انتظارات خودکارآمدی عمومی در مواردی مانند مهارت های اجتماعی یا شایستگیهای حرفهای نوشته شده بود این موارد بر موضوعات زیر متمرکز است.
الف)گرایش به آغاز گری رفتار [۱۰۲]
ب)تمایل به گسترش تلاشها برای تکمیل رفتار[۱۰۳]
ج)پافشاری در انجام تکالیف در صورت ناکامی [۱۰۴]
نسخه اصلی آزمون ۳۶ ماده بود که بر اساس تحلیل انجام شده ۱۳ ماده آن به علت نداشتن بار ۴۰% از آزمون حذف گردیدند بر این اساس ۱۳ ماده که دارای این ویژگی نبودند حذف و آزمون به ۲۳ ماده کاهش یافت از این ۲۳ ماده ،۱۷ ماده خودکارآمدی عمومی را میسنجید.
الف)شیوه نمرهگذاری
نمرهگذاری پرسشنامه خودکارآمدی بر اساس یک مقیاس ۵ درجه ای انجام میگیرد؛ که امتیاز هر یک به ترتیب ذیل است: کاملاً مخالف ۱، مخالف ۲، حد وسط: ۳، موافق: ۴، کاملاً موافق: ۵، بنابرین بیشترین امتیاز این پرسشنامه ۸۵ و کمترین امتیاز آن ۱۷ میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:40:00 ب.ظ ]
|