فایل های مقالات و پروژه ها – ۱ـ۴ـ۱ تعیین و نامگذاری متغیرها، نقش متغیرها – 1 |
![]() |
به ضرورتی که ذکر شد بتواند با افزایش سطح تابآوری و خودکنترلی کودکان خانواده های طلاق،
از آسیبهایی که ذکر شد پیشگیری کند و خود کودکان، خانواده ها و جامعه، از آن بهرهمند گردند.
۱ـ۳ هدفها، سوال و فرضیهها
۱-۳-۱ هدف کلی
- بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق بر بهبود راهبردهای خودکنترلی
و سازههای تابآوری آنان.
۱-۳-۲ هدفهای ویژه
-
- اندازه گیری میزان خودکنترلی و تابآوری کودکان طلاق
-
- مقایسه تابآوری و خودکنترلی دختران و پسران طلاق
-
- بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق بر بهبود خودکنترلی آنان و زیرمقیاسهای آن(خودکنترلی درون فردی[۱۷]، خودکنترلی میان فردی[۱۸]، خودسنجی[۱۹])
-
- بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق بر بهبود تابآوری آنان و زیرمقیاسهای آن(خودتنظیمی هیجانی، مسئولیتپذیری، توانمندی اجتماعی، همدلی).
-
- بررسی تاثیر جنسیت در اثربخشی برنامه مداخلهای ویژه بر خودکنترلی و تابآوری کودکان طلاق.
-
- بررسی تاثیر جنسیت والد سرپرست بر نتایج حاصل از اجرای برنامه مداخلهای روی کودکان.
-
- مطالعه و اندازهگیری میزان ماندگاری تاثیر اجرای برنامه بر خودکنترلی و تابآوری کودکان طلاق.
- بررسی تاثیر جنسیت والد سرپرست برمیزان ماندگاری نتایج حاصل از اجرای مداخله.
۱-۳-۳ فرضیههای پژوهش
-
- اجرای برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق باعث افزایش خودکنترلی و زیرمقیاسهای آن
( خودکنترلی درونفردی، خودکنترلی میانفردی، و خودسنجی) در این کودکان می شود.
- اجرای برنامه مداخلهای ویژه کودکان طلاق باعث افزایش خودکنترلی و زیرمقیاسهای آن
-
- اجرای برنامه مداخلهای کودکان طلاق باعث بهبود تابآوری و زیرمقیاسهای آن
( خودتنظیمی، توانمندی اجتماعی، همدلی، و مسئولیتپذیری) در این کودکان میشود.
- اجرای برنامه مداخلهای کودکان طلاق باعث بهبود تابآوری و زیرمقیاسهای آن
-
- میان دختران و پسران در تغییر خودکنترلی وتابآوری حاصل از اجرای برنامه مداخلهای کودکان طلاق تفاوت معنادار وجود دارد.
- نوع جنسیت والدسرپرست، در میزان اثربخشی اجرای برنامه مداخلهای بر خودکنترلی و تاباوری کودکان طلاق و زیرمقیاسهای ان دو تاثیری معنادار دارد.
۱ـ۴ متغیرها، مفاهیم و سازهها
با توجه به اهمیت رشد شناختی در دوره تحولی کودکی دوم، و از آنجا که در این دوره، رشد شناختی کودک دچار تغییرات عمدهای میشود و تفکر کودک راهبردها و سازماندهی بیشتری دارد
و از نظم و منطق بیشتری برخوردار میشود لذا توانایی استفاده از منابع شناختی خود در فرایند حل مسئله[۲۰] دارند(مایرز[۲۱]، ۲۰۰۹). از این رو متغیرهای شناختی و هیجانی- اجتماعی خودکنترلی
و تابآوری به همراه همبستههای شناختی آن و یک برنامه بهعنوان مداخله جهت اجرای پژوهش حاضر به شکل زیر انتخاب شد.
۱ـ۴ـ۱ تعیین و نامگذاری متغیرها، نقش متغیرها
در این قسمت به معرفی متغیرها، تعیین نقش آن ها و مقیاسهای اندازهگیری آن ها میپردازیم:
متغیر وابسته[۲۲]: متغیر اصلی مورد توجه، متغیر پاسخ یا برونداد است که مشاهده
یا اندازه گیری می شود تا تأثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و مشخص شود. هدف محقق آن است
که تغییرپذیری متغیر وابسته را تشریح و پیش بینی کند. این متغیرها در این پژوهش عبارتنداز:
خودکنترلی
خودکنترلی درونفردی
خودکنترلی میانفردی
خودسنجی
تابآوری
توانمندی اجتماعی
خودتنظیمی هیجانی
مسئولیتپذیری
همدلی
متغیر آزمایشی و مستقل[۲۳]: متغیر مستقل، متغیر محرک درونداد است که به وسیلۀ پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود. متغیر مستقل پیشفرض متغیر وابسته است. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته، نتیجه است. در تحقیق آزمایشی، متغیر مستقل به وسیله آزمایشکننده دستکاری می شود تا تأثیر تغییرات آن بر متغیر دیگری که وابسته فرض شده است، مشاهده و اندازه گیری شود. به عبارت دیگر، تغییرپذیری یا نوسان در متغیر وابسته به حساب متغیر مستقل گذاشته می شود(دلاور، ۱۳۹۳). در این پزوهش، برنامه ۱۵ جلسهای مداخلهای ویژه کودکان طلاق، متغیر مستقل میباشد.
- متغیر تعدیلکننده:[۲۴] متغیری است که بر رابطه متغیر مستقل و متغیر وابسته تأثیر اقتضایی دارد. یعنی حضور متغیر سوم (متغیر تعدیلکننده) میتواند رابطۀ مورد انتظار اصلی بین متغیرهای مستقل و وابسته را تغییر دهد. در پژوهش حاضر متغیرهای تعدیلکننده عبارتند از:
-
- جنسیت
- جنسیت والد سرپرست
- متغیر کنترل[۲۵]: چون در یک پژوهش اثرات همه متغیرها قابل بررسی نیست، پژوهشگر اثرات برخی متغیرها را از طریق کنترل آماری یا کنترلهای تحقیقی خنثی میکند، به عبارتی متغیری است که بهمنظور حصول اطمینان از اینکه آیا روی روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته تأثیر دارد یا خیر، ثابت نگه داشته می شود(هومن، ۱۳۸۷). در اینجا متغیرهای کنترل عبارتند از:
-
- طلاق قانونی والدین
-
- زندگی کودک با یک والد
-
- واقع شدن در دو سال اول طلاق
-
- عدم ابتلا به بیماری مزمن و یا معلولیت جسمانی جدی
- عدم ابتلا به هیچکدام از اختلالات عمده محورهای روانپزشکی
۱ـ۵ تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱ـ۵ـ۱ تعریفهای مفهومی
-
-
- خودکنترلی: خود کنترلی توانایی فرد در شناخت و به کار بستن استعدادها است برای کنترل احساسات و هیجانات، رفتار و نیازها در ارتباط با خودش و جامعه (ربکا[۲۶] و مارک[۲۷]، ۲۰۱۴).
-
-
- خودکنترلی درونفردی: مدیریت فرد بر امیال و نیازهای خود، توانایی تفکر منطقی
و انتخاب راهبرد مناسب بدون نیاز به عوامل خارجی با در نظرگرفتن قاعده سود و زیان
(مارلین[۲۸] و دنزیت[۲۹]، ۲۰۱۵).
- خودکنترلی درونفردی: مدیریت فرد بر امیال و نیازهای خود، توانایی تفکر منطقی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:49:00 ب.ظ ]
|