موضوعات مطرح شده
عنوان
زمان انجام
محقق

در مطالعه اول ارتباط بین شناسائی استعدادهای بالقوه و موجود در سازمان با انـواع فرصـت­های توسـعه شـغلی(مدیریت جانشین پروری رسمی یا غیررسمی) سنجیده شد. سپس ارتباط بین این ها با تعهد سازمانی از طریق دو متغیر واسطه (عدالت سازمانی، حمایت سازمانی) مـوردبررسی قرار گرفت.

The Impact of Succession Management Systems on Manager Attitudes and Organizational Outcomes

۲۰۰۸

Rebecca

S. Slan

در این کتاب در ۴ بخش به معرفی تاریخچه، تعاریف و مدل­های شایستگی و ارزیابی وضعیت فعلی و نیازهای آینده و چگونگی پر کردن شکاف توسعه ای و در نهایت ارزیابی سیستم مدیریت جانشین پروری پرداخته است

Effective Succession Planning

۲۰۱۰

William

J.Rothwell

جامعه مورد نظر در این تحقیـق ۱۵۳۰ نفر بودند که۴۱۴ نمونه انتخاب و پاسخ ها دریافـت شـد یافته ­های تحقیق نشان دادند که اگر چه مدیریت جانـشین پروری در دانشگاه مورد نظر پیـاده سـازی شـده بـود، امـا ایـن تلاش‌ها به طور کلی ناکافی بودند . شرکت کنندگان نیاز به بهبود این تلاش‌ها را ضروری دانسته اند

Understanding Succession Planning and Management Efforts at Midwestern University: A Mexed Methods Study

۲۰۱۰

Peter E. E.

Mateso

هدف از این پژوهش پاسخ به سؤالات زیر است:

۱- آیا مدیریت جانشین پروری در کاهش زمان بحران های اقتصادی مؤثر بوده است؟

۲- چگونه سازمان‌ها از طریـق مدیریت جانشین پروری می‌توانند زمان بحران‌ها را کوتاه کنند؟

۳ـ آیا یک برنامه مدیریت جانشین پروری موفق حتی در دوره بحران‌ها هم می‌تواند ادامه یابد؟

An Examination of Succession Management in Organizations During Times of Jacqueline 2010 Economics Crisis

۲۰۱۰

Jacqueline S. Fairney

(هادیزاده مقدم و سلطانی، ۱۳۹۰، ۵۶).

موضوعات مطرح شده
عنوان
زمان انجام
محقق

هدف از این مقاله پژوهشی ارزیابی مدل مسیر ارتقا رهبری برای توسعه مدیران از طریـق بررسی تغییرات شایستگی­های افراد در سطوح شـغلی از پائین بـه بالا بوده است. نتیجه تحقیق نـشان داد بـا اسـتفاده از ایـن مدل، سازمان قادر خواهـد بـود بهترین افـراد را تحت مناسب‌ترین آموزش­ها قرار داده و مسیر ارتقا مناسب با آن ها را آماده سازد.

Leadership competencies across organizational levels: a test of the pipeline model

۲۰۱۱

Guangrong

Dai, King

Yii Tang,

Kenneth P.

De Meuse

در این مقاله، نویسنده ‌در مورد سه اصل پیاده سازی یک برنامه مدیریت جانشین پروری مؤثر بحث می‌کند. شناسائی جانشینان و رهبران بلقوه توسعه و متعهد کردن کارکنان برای رهبری حفظ کارکنان توسعه یافته

The Case for Succession Planning

۲۰۱۱

Jodi Chavez

(هادیزاده مقدم و سلطانی، ۱۳۹۰ ، ۵۷).

فصل سوم

روش­شناسی تحقیق

۳ ـ ۱ ـ روش تحقیق

به طور کلی روش‌های تحقیق در علوم رفـتاری را می‌توان با توجه به دو ملاک تقسیم کرد. الف)هدف تحقیق و ب) نحوه گردآوری داده ها (دلاور، ۱۳۸۰، ۲۰۳)

۳ ـ ۱ ـ ۱ ـ روش تحقیق بر حسب هدف

پژوهش حاضر، تحقیقی کاربردی است و به قصد کاربرد نتایج یافته­هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان­ها انجام می­ شود و تلاشی برای پاسخ دادن به یک معضل ومشکل عملی است که در دنیای واقعی وجود دارد، ‌بنابرین‏ هدف از تحقیق حاضر توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است، لذا تحقیق از نظر هدف، کاربردی است

تحقیقات علمی بر حسب هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

تحقیقات بنیادی: هدف تحقیق بنیادی، آزمون نظریه ­ها، تبیین روابط بین پدیده‌ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص می‌باشد. در تحقیق بنیادی نظریه ها مورد بررسی قرار گرفته و تأیید، تعدیل یا رد می‌گردند. با تبیین روابط میان پدیده ­ها، تحقیق بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می ­پردازد. با این اهداف، تحقیقات بنیادی درصدد توسعه مجموعه دانسته ­های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. این نوع تحقیقات نتیجه­گرا بوده و در رابطه با نیازهای تصمیم ­گیری انجام نمی­ شود.

تحقیق کاربردی: هدف در این نوع تحقیق توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. تحقیق کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می‌شود.

تحقیق و توسعه: این نوع تحقیق به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی (روش­ها و برنامه ­های آموزشی) انجام می‌شود. هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیه برنامه ها و طرح‌ها می‌باشد به طوری­که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده و ‌بر اساس یافته های پژوهشی، طرح یا برنامه ویژه آن تدوین و تولید می‌شود (سرمد و همکاران، ۱۳۸۳، ۷۹).

۳ـ ۱ ـ ۲ ـ روش تحقیق بر حسب نحوه نحوه گردآوری اطلاعات

به طور کلی تحقیق­حاضر از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از نظر روش جمع ­آوری داده ­ها، یک تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و از نظر شیوه اجرا می‌دانی (پیمایشی) ‌می‌باشد.

تحقیقات علمی بر حسب نحوه گردآوری اطلاعات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تحقیق آزمایشی: در روش آزمایشی، برای ارزشیابی تأثیر متغیر مستقل، پژوهشگر آن را اجرا و دستکاری می‌کند و با بهره گرفتن از شیوه های مختلف کنترل، مشاهده و اندازه ­گیری نتایج آزمایش به معلول پی می‌برد. کنترل عوامل مختلف در تحقیق آزمایشی موجب می‌شود که محقق بتواند تأثیر عوامل دیگر را از عامل مورد نظر جدا کند و تأثیری را که مشاهده ‌کرده‌است به متغیر مورد آزمایش نسبت دهد (دلاور، ۱۳۹۰، ۲۱۱).

تحقیق توصیفی: اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم ­گیری باشد. تحقیق توصیفی شامل جمع‌ آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع، مطالعه می‌شود (خاکی، ۱۳۸۷، ۱۰۴). مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف ویژگی‌های متغیرهای یک موقعیت صورت می‌گیرد. از این رو، هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه‌هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن (سکاران، ۱۳۹۰، ۱۲۴-۱۲۳).

۳ ـ ۲ ـ جامعه آماری تحقیق

جامعه­آماری این پژوهش کلیه مدیران ارشد شرکت نفت استان تهران می­باشند. با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق شرکت­های نفت ‌می‌باشد نمونه گیری این تحقیق دو مرحله­ ای است ‌به این ترتیب که در ابتدا به صورت تصادفی از بین کل شعبات شرکت نفت موجود در شهر تهران (تعدادشان ۸۰ مورد است) چند مورد را انتخاب کرده و سپس آمار تعداد کل مدیران این شرکت‌ها را به دست آورده و از طریق جدول مورگان حجم­نمونه به تعداد ۶۶ نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی پرسشنامه در بین آن ها توزیع خواهد شد.

۳ ـ ۳ ـ پایایی پرسشنامه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...