مقاله-پروژه و پایان نامه – ۲-۴ یافته های استنباطی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
همان گونه که در جدول شماره (۱۲-۴) دیده میشود، تقریباً نیمی از پاسخ دهندگان یعنی ۹/۴۸ درصد (۱۷۲ نفر) از جمعیت مورد تحقیق از ارزش دانش در سطح متوسّط و ۴/۳ درصد (۱۲ نفر) نیز از ارزش دانش پایین برخوردار بودهاند و ۷/۴۷ درصد (۱۶۸ نفر) ارزش دانش بالا و خیلی بالا داشتهاند، ضمناً هیچ یک از پاسخ دهندگان نمره خیلی پایین به دست نیاوردند که البتّه این مسأله با توجّه به این که جامعه و نمونه آماری دانشجو بودهاند لذا بالا بودن نمرات ارزش دانش در بین آن ها کاملاً طبیعی میباشد. دامنه حداقل ۹ و حداکثر ۲۳ ، نشاندهنده تفاوت نسبتاً متوسّط بین کمترین و بیشترین نمره میباشد، همچنین واریانس۸۲/۹ و انحراف معیار ۱۳/۳ نیز، گویای پراکندگی متوسّط بین نمرات میباشد.
جدول شماره (۱۳-۴) : توزیع فراوانی نمرات ارزش لذّت جویانه در بین پاسخ گویان
طبقات
حدود طبقات
فراوانی مطلق
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
پایین خیلی
۰ – ۵
۱۲
۰۳۴/۰
۴/۳
پایین
۵ – ۱۰
۸۸
۲۵/۰
۴/۲۸
متوسط
۱۰ – ۱۵
۲۱۶
۶۱۴/۰
۸/۸۹
بالا
۱۵ – ۲۰
۳۶
۱۰۲/۰
۱۰۰
خیلی بالا
۲۰ – ۲۵
۰
۰
۱۰۰
کل
۰ – ۱۰۰
۳۵۲
۱
۱۰۰
میانگین= ۹۵/۱۱ واریانس=۶۶/۹ انحراف معیار= ۱/۳ حداقل= ۴ حداکثر= ۱۹
همان گونه که در جدول شماره (۱۳-۴) دیده میشود، تقریباً ۴/۶۱ درصد (۲۱۶ نفر) از جمعیت مورد تحقیق از ارزش لذّت جویانه در سطح متوسّط و۴/۲۸ درصد (۱۰۰ نفر) نیز از ارزش لذّت جویانه پایین برخوردار بودهاند و ۲/۱۰ درصد (۳۶ نفر) ارزش لذّت جویانه بالا داشتهاند، ضمناً هیچ یک از پاسخ دهندگان نمره خیلی بالا به دست نیاوردند. دامنه حداقل ۴ و حداکثر ۱۹، نشان دهنده تفاوت متوسّط بین کمترین و بیشترین نمره میباشد، همچنین واریانس ۶۶/۹ و انحراف معیار ۱/۳ نیز، گویای پراکندگی متوسّط بین نمرات میباشد.
جدول شماره (۱۴-۴) : توزیع فراوانی نمرات روان رنجوری در بین پاسخ گویان
طبقات
حدود طبقات
فراوانی مطلق
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
پایین خیلی
۰ – ۵
۱۰۳
۲۹۵/۰
۵/۲۹
پایین
۵ – ۱۰
۱۹۲
۵۴۶/۰
۱/۸۴
متوسط
۱۰ – ۱۵
۵۶
۱۵۹/۰
۱۰۰
بالا
۱۵ – ۲۰
۰
۰
۱۰۰
خیلی بالا
۲۰ – ۲۵
۰
۰
۱۰۰
کل
۰ – ۱۰۰
۳۵۲
۱
۱۰۰
میانگین= ۳/۷ واریانس=۹۸/۸ انحراف معیار= ۹۹/۲ حداقل= ۰ حداکثر= ۱۳
همان گونه که در جدول شماره (۱۴-۴) دیده میشود، ۹/۱۵ درصد (۵۶ نفر) از جمعیت مورد تحقیق از ارزش لذّت جویانه در سطح متوسّط و۱/۸۴ درصد (۱۰۰ نفر) نیز از ارزش لذّت جویانه پایین برخوردار بودهاند و هیچ یک از پاسخ دهندگان ارزش لذّت جویانه بالا نداشتند و این مسأله بدین معنا است که نمرات ارزش لذّت جویانه در بین پاسخ دهندگان بسیار کم است و این موضوع از روی میانگین بسیار پایین ۳/۷ نیز مشخّص است. دامنه حداقل ۰ و حداکثر ۱۳، نشاندهنده تفاوت متوسّط بین کمترین و بیشترین نمره میباشد، همچنین واریانس ۹۸/۸ و انحراف معیار ۹۹/۲ نیز، گویای پراکندگی متوسّط بین نمرات میباشد.
جدول شماره (۱۵-۴) : توزیع فراوانی نمرات ارزش وجهه خانوادگی در بین پاسخ گویان
طبقات
حدود طبقات
فراوانی مطلق
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
پایین خیلی
۰ – ۵
۲۴
۰۶۸/۰
۸/۶
پایین
۵ – ۱۰
۱۶۸
۴۷۷/۰
۵/۵۴
متوسط
۱۰ – ۱۵
۱۴۴
۴۲/۰
۵/۹۵
بالا
۱۵ – ۲۰
۱۶
۰۴۵/۰
۱۰۰
خیلی بالا
۲۰ – ۲۵
۰
۰
۱۰۰
کل
۰ – ۱۰۰
۳۵۲
۱
۱۰۰
میانگین= ۱۸/۱۰ واریانس= ۱۳/۱۰ انحراف معیار= ۱۸/۳ حداقل= ۴ حداکثر= ۱۸
همان گونه که در جدول شماره (۱۵-۴) دیده میشود، تقریباً ۴۲ درصد (۱۴۴ نفر) از جمعیت مورد تحقیق از ارزش وجهه خانوادگی در سطح متوسّط و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان ۵/۵۴ درصد (۱۹۲ نفر) نیز از ارزش وجهه خانوادگی پایین برخوردار بودهاند و ۵/۴ درصد (۱۶ نفر) ارزش وجهه خانوادگی بالا داشتهاند، ضمناً هیچ یک از پاسخ دهندگان نمره خیلی بالا به دست نیاوردند. دامنه حداقل ۴ و حداکثر ۱۸، نشان دهنده تفاوت متوسّط بین کمترین و بیشترین نمره میباشد، همچنین واریانس ۱۳/۱۰ و انحراف معیار ۱۸/۳ نیز، گویای پراکندگی متوسّط بین نمرات میباشد.
جدول شماره (۱۶-۴) : توزیع فراوانی نمرات ارزش سلامتی در بین پاسخ گویان
طبقات
حدود طبقات
فراوانی مطلق
فراوانی نسبی
فراوانی تجمعی
پایین خیلی
۰ – ۵
۰
۰
۰
پایین
۵ – ۱۰
۲۴
۰۶۸/۰
۸/۶
متوسط
۱۰ – ۱۵
۲۲۴
۶۳۷/۰
۵/۷۰
بالا
۱۵ – ۲۰
۹۶
۲۷۲/۰
۷/۹۷
خیلی بالا
۲۰ – ۲۵
۸
۰۲۳/۰
۱۰۰
کل
۰ – ۱۰۰
۳۵۲
۱
۱۰۰
میانگین= ۴۱/۱۴ واریانس= ۳۵/۷ انحراف معیار= ۷۱/۲ حداقل= ۸ حداکثر= ۲۳
همان گونه که در جدول شماره (۱۶-۴) دیده میشود، تقریباً ۷/۶۳ درصد (۲۲۴ نفر) از جمعیت مورد تحقیق از ارزش سلامتی در سطح متوسّط و ۸/۶ درصد (۲۴ نفر) نیز از ارزش سلامتی پایین برخوردار بودهاند و ۵/۲۹ درصد (۱۰۴ نفر) ارزش سلامتی بالا داشتهاند، ضمناً هیچ یک از پاسخ دهندگان نمره خیلی بالا به دست نیاوردند. دامنه حداقل ۸ و حداکثر ۲۳، نشاندهنده تفاوت متوسّط بین کمترین و بیشترین نمره میباشد، همچنین واریانس۳۵/۷ و انحراف معیار۷۱/۲ نیز، گویای پراکندگی خیلی کم بین نمرات میباشد.
۲-۴ یافته های استنباطی
برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمونهای همبستگی استفاده میشود. ضریب همبستگی دو متغیّر مستقل و وابسته میتواند چند حالت داشته باشد، یکی از این حالات که در این تحقیق هم بر اساس آن مقیاس، اندازه گیری صورت گرفته موقعی است که دو متغیّر فاصله ای باشند در اینجا از آنجا که متغیّرهای مستقل و وابسته همه در سطح فاصله ای است از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
جدول شماره (۱۷-۴) : آزمون معنی داری رابطه بین روان رنجوری و ارزشهای شخصی
متغیّرها
ارزشهای شخصی
ضریب همبستگی
سطح معناداری
روان رنجوری
ارزش مذهبی
*۱۲۹/۰-
۰۱۵/۰
ارزش اجتماعی
۰۷۷/۰-
۱۵۲/۰
ارزش مردمی
۱۰۱/۰-
۰۵۹/۰
ارزش زیبایی شناسی
*۱۱۵/۰
۰۳۱/۰
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:10:00 ب.ظ ]
|