۷ـ تأثیر کارایی هزینه‌ای مکان و مشخصات شعب بانک، کاربرد در شعب بانک یونان (Dimitris, 2008)

در این تحقیق کارایی عملیاتی ۱۱۷ شعب یکی از بانک‌های تجاری یونان در سال مالی ۲۰۰۱ موردبررسی قرا گرفته است. ورودی‌های تحقیق، هزینه های پرسنلی ، هزینه های جاری ( شامل هزینه اجاره محل شعبه، هزینه آب و برق و غیره) و هزینه های عملیاتی ( شامل هزینه های تلفن، بیمه، تبلیغات ، ملزومات اداری و غیره) و خروجی‌های آن ارزش پولی سپرده ، ارزش وام‌ها و درآمدهای غیر بهره‌ای می‌باشند. در این تحقیق از مدل BCC پوششی ورودی محور برای محاسبه کارایی استفاده شده است. در این پژوهش ۱۱۷ شعبه به سه گروه شعب شهری ، شعب روستایی و شعب واقع در جزیره تقسیم‌شده و مازاد ورودی‌ها و خروجی‌ها در این مناطق مشخص شده است.



نتایج حاصله از تحقیق گویای آن است که گرچه میانگین کارایی شعب در گروه‌های تعیین‌شده به هم نزدیک است ولی رتبه‌بندی شعب بر اساس کارایی اندازه‌گیری شده و مشخصات شعب متفاوت است.

شعب بزرگ‌تر ( دارای سرمایه بیشتر) و سودآورتر ( سودآوری شعبه به صورت نسبت سود ناخالص به کلیه هزینه ها اعم از هزینه بهره و غیره تعریف می‌شود) دارای کارایی عملیاتی بیشتری می‌باشند، ‌در صورتیکه شعب دارای قدرت بازار بیشتر ( منظور از قدرت بازار در این تحقیق، سهم شعبه در جذب سپرده‌ها نسبت به‌کل شعب آن ناحیه می‌باشد) کارایی عملیات پایین‌تری دارند. به‌علاوه با ثابت فرض کردن سودآوری، اندازه شعبه و توان بازار، شعب واقع‌شده در مناطق روستایی و جزیره‌ای دارای کارایی عملیاتی بهتری در مقایسه با شعب شهری هستند.

۲-۵-۳ نتیجه‌گیری در سوابق مطالعاتی

در این بخش تحقیقات انجام‌شده با روش تحلیل‌پوششی‌داده ها و متغیرهای به‌کاررفته در آن‌ ها، در بخش بانکی به شرح زیر خلاصه شده‌اند.















































مدل DEA به کار رفته

متغیرهای خروجی

متغیرهای ورودی

شرح

ردیف

BCC

مجموع تسهیلات، مجموع منابع ارزی، مجموع منابع ریالی

تعداد نیروی انسانی، تعداد شعب، تعداد دستگاه‌های خودپرداز

تعیین کارایی شعب بانک صادرات در استان‌های ایران

۱

BCC

مجموع وزنی سپرده‌ها، میانگین ۱۲ ماهه تسهیلات، بخش خصوصی، مانده مطالبات معوق تعدیل‌شده

تعداد پرسنل، تعداد ترمینال و ارزش دفتری

بررسی کارایی بانک‌های تجاری ایران، مطالعات موردی بانک صادرات مازندران

۲

CCR و BCC

مقادیر ریالی سپرده‌ها، تسهیلات و خدمات بانکی

هزینه های پرسنلی، هزینه های اداری، هزینه اجاره، هزینه اموال منقول شعبه

تعیین و پیش‌بینی کارایی شعب بانک ملت در استان قزوین

۳

BCC

سپرده‌ها

تسهیلات

خدمات بانکی

ورودی‌های قابل‌کنترل: هزینه های عملیاتی شامل هزینه های پرسنلی و هزینه های اداری، هزینه سود پرداختی، هزینه سرمایه‌ای

ورودی‌های غیرقابل‌قبول: نمره شاخص کشاورزی شهر، نمره شاخص صنعتی بودن شهر

ارزشیابی شعب بانک کشاورزی در استان مازندران

۴

CCR

تسهیلات در قالب عقود اسلامی، وام‌ها و اعتبارات پرداختنی، تسهیلات در قالب قانون تجارت (مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری مستقیم)

نیروی کار، میزان سپرده، دارایی‌های ثابت

محاسبه کارایی نظام بانکی در ایران

۵

DEA آرمانی، BCC و CCR

حجم سپرده‌ها (شامل سپرده‌های قرض‌الحسنه، جاری، سرمایه‌گذاری، مسدودی‌ها و سایر سپرده‌ها)، تعداد وام‌های پرداختنی، تعداد کل حساب‌های سپرده‌ای

هزینه ها (شامل هزینه های کارکنان، اجاره و سایر هزینه ها)، دارایی‌ها (شامل دارایی‌های جاری، ثابت و نامشهود). تعداد کارکنان، سابقه خدمتی کارکنان

طراحی مدل سنجش کارایی با بهره گرفتن از DEA و برنامه‌ریزی آرمانی

مطالعه موردی شعب مؤسسه‌ قرض‌الحسنه بسیجیان

۶

BCC

ارزش پول سپرده‌ها، ارزش وام‌ها، درآمدهای غیر بهره‌ای

هزینه های پرسنلی، هزینه های جاری، هزینه های عملیاتی

تأثیر کارایی هزینه‌ای مکان و مشخصات شعب بانک، کاربرد در شعب یک بانک یونانی

۷

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱ مقدمه

در این فصل به بررسی و ارائه روش تحقیق مورداستفاده و همچنین مدل‌های ارائه شده برای سنجش کارایی شعب بانک ملت می‌پردازیم.

در بخش به تاریخچه بانک ملت، روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، شیوه جمع‌ آوری اطلاعات و نرم‌افزارهای مورداستفاده توصیف خواهد شد.

۳-۲ تاریخچه بانک ملت

بانک ملت به‌موجب مصوبه‌ی مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام بانک‌‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه‌ ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و با شماره ۳۸۰۷۷ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد.

با ادغام بانک‌ها، سرمایه‌ اولیه بانک ملت به ۵/۳۳ میلیارد ریال رسید. به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها (مورخ ۱۷ فروردین ۸۷) و تصویب‌نامه هیئت محترم وزیران (شماره ۶۸۹۸۵/ت ۳۷۹۲۵ مورخ ۲ مرداد ۸۶) شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید.

بانک ملت در حال حاضر با سرمایه ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور است که در چارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی ‌به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده است (وب‌سایت بانک ملت).

۳-۳ روش تحقیق

روش تحقیق در این پایان‌نامه، روش توصیفی و بررسی اسناد و مدارک می‌باشد. بدین ترتیب ابتدا از طریق مطالعه مبانی تئوریک، معیارهای ارزیابی کارایی شعب شناسایی شده و سپس با بهره گرفتن از اطلاعات موجود در مرکز آمار سرپرستی بانک ملت، مقادیر نسبی معیارها برای شعب تعیین و درنهایت با بهره گرفتن از مدل‌های تحلیل‌پوششی‌داده ها عملکرد شعب مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...