آمار توصیفی به کلیه روش هایی اطلاق می شود که به جمع‌ آوری ، طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و در نهایت نتیجه گیری از داده های خام می پردازد.

آمار توصیفی شامل مجموعه ای از جداول، نمودار ها و شاخص ها ست، در حقیقت آمار توصیفی اطلاعاتی ابتدایی در رابطه با داده های خام که در حالت عادی غیر قابل درک هستند در اختیار ما قرار می‌دهد . به عبارت دیگر با آمار توصیفی حجم عظیمی از داده های خام را می توان تلخیص کرد به طوری که بتوان با نگاهی اجمالی به آن اطلاعاتی کلی را استخراج نمود.

هرچند آمار استنباطی مهمترین و اصلی ترین بخش آمار را تشکیل می‌دهد اما آمار توصیفی بیش از سایر قسمت های آمار مورد توجه قرار می‌گیرد، علت این امر نیز می‌تواند این امر باشد که تمامی افراد حتی کسانی که اطلاعات زیادی در رابطه با آمار و ریاضی ندارند (دیدی آماری و ریاضی ندارند) نیز می‌توانند با نگاهی اجمالی به یک جدول آماری یا نمودارهای متنوع آماری اطلاعاتی کلی از داده ها را درک کنند. به عنوان مثال شاخص هایی مثل میانگین و میانه و انحراف معیار و…

برای اینکه بتوان اعداد و ارقام و حتی گاهی علامت ها را در قالب جدولی آماری در آورد لازم است که ابتدا مقیاس‌های اندازه گیری و نوع داده ها و متغیر های مورد بررسی را شناسایی کنیم که بتوانیم آن ها را به درستی تلخیص نماییم.

پس از اینکه داده ها در قالب جداول خلاصه سازی شد می توان اطلاعاتی در رابطه با شاخص های مرکزی و شاخص های پراکندگی آن ها به دست آورد.

بر اساس مطالب ارائه شده ‌به این نتیجه می‌رسیم که آمار توصیفی به دو قسمت عمده تقسیم می شود:

۱- خلاصه سازی داده های خام و اطلاعات اولیه در قالب جدول و نمودار

۲- محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی با بهره گرفتن از جداول

۳-۸ آمار استنباطی

نقش آمار توصیفی در واقع، جمع‌ آوری، خلاصه کردن و توصیف اطلاعات کمّی به دست‌آمده از نمونه ها یا جامعه ها است. اما محقق معمولا کار خود را با توصیف اطلاعات پایان نمی‌دهد، بلکه سعی می‌کند آنچه را که از بررسی گروه نمونه به دست آورده است به گروه‌های مشابه بزرگتر تعمیم دهد. تئوری‌های روان‌شناسی از طریق تعمیم نتایج یک یا چند مطالعه به آنچه که ممکن است ‌در مورد کل افراد جامعه صادق باشد به وجود می‌آیند. از طرف دیگر در اغلب موارد مطالعه تمام اعضای یک جامعه ناممکن است. از این رو محقق به شیوه هایی احتیاج دارد که بتواند با بهره گرفتن از آن ها نتایج به دست‌آمده از مطالعه گروه‌های کوچک را به گروه‌های بزرگتر تعمیم دهد. به شیوه هایی که از طریق آن ها ویژگی‌های گروه‌های بزرگ ‌بر اساس اندازه‌گیری همان ویژگی‌ها در گروه‌های کوچک استنباط می‌شود آمار استنباطی گفته می‌شود. (شیولسون[۴۶]؛ ۱۳۸۳)

به بیان دیگر، در پژوهش‌های روان‌شناسی و سایر علوم رفتاری کسب اطلاعات درباره گروه‌های کوچک غالبا هدف پژوهشگر نیست، بلکه او علاقمند است که از طریق یافته های این گروه کوچک، اطلاعات لازم را درباره جامعه‌ای که این گروه کوچک را از آن انتخاب ‌کرده‌است، کسب کند. یعنی در این پژوهش‌ها هدف پژوهشگر تعمیم نتایج به دست‌آمده از یک گروه کوچک به یک جامعه بزرگتر می‌باشد. این تعمیم مستلزم آن است که پژوهشگر از روش‌های آماری پیشرفته‌تری تحت عنوان “استنباط آماری” استفاده نماید. (هومن، حیدرعلی؛ ۱۳۸۷)

۳-۹ آزمون کلموگروف۲ ـ اسمیرنوف۳

آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف که به افتخار دو آماردان روسی به نامهای ا . ن . کولموگروف و ن . و . اسمیرنوف ‌به این نام خوانده می شود روش ناپارامتری ساده ای برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیعهای آماری منتخب است ، ‌بنابرین‏ آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف که ان را با Ks نشان می‌دهیم ، روشی برای همگونی یک توزیع فراوانی نظری ‌در مورد اطلاعات تجربی است . در آزمون Ks فرض صفری را که آزمون خواهیم کرد آن است که توزیع مشاهدات ، توزیع مشخصی (با پارامتر معینی ) است که با حدس و یا قرائن مختلف فکر کرده ایم . توزیع مشاهدات با آن توزیع مشخص همخوانی دارد.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل

داده ها

۴-۱ مقدمه

در این تحقیق سعی بر آن داریم تا به بررسی رابطه بین ریسک ورشکستگی و محافظه کاری غیرشرطی حسابداری بپردازیم . برای این منظور ۵۶ شرکت مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات حسابداری آن ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

۴-۲ محاسبه وضعیت مالی شرکت با بهره گرفتن از نسبت Q توبین

برای تعیین وضعیت مالی شرکت از نسبت Q توبین که به صورت فرمول زیر است استفاده می‌کنیم:

Q = (4-1)

که در آن :

Q : نسبت Q توبین

Mrs[47] : ارزش بازار سهام عادی

B.V.D[48] : ارزش دفتری بدهی ها

B.V.A[49] : ارزش دفتری دارایی ها

در ضمن اگر

    1. Q < 1 آنگاه شرکت دچار بحران مالی است

  1. Q > 1 آنگاه شرکت دچار بحران مالی نیست.

۴-۳ آماره های توصیفی مربوط به نسبت Q توبین در سال ۸۹

آماره های توصیفی مربوط ‌به این نسبت در سال ۱۳۸۹ به صورت جدول زیر خلاصه شده اند.

جدول ۴-۱ – آماره های توصیفی نسبت Q توبین سال ۸۹

متغیر
تعداد نمونه
مینیمم
ماکزیمم
میانگین
انحراف معیار

نسبت Q توبین در سال ۸۹

۵۶

۰٫۶۸

۲٫۵۹

۱٫۳۸

۰٫۴۸

منبع : محاسبات تحقیق

این جدول نشان می‌دهد که مینیمم نسبت Q توبین مربوط به شرکت فراورده های نسوز آذر با ۰٫۶۸ و بیشترین مقدار این نسبت در سال ۸۹ مربوط به شرکت گلوکزان با ۲٫۵۹ می‌باشد.

میانگین نسبت Q توبین در سال ۸۹ برابر ۱٫۳۸ می‌باشد.

    1. آماره های توصیفی مربوط به وضعیت مالی شرکت‌ها در سال ۸۹

جدول ۴-۲ – وضعیت مالی شرکت ها با توجه به Q توبین

وضعیت مالی
فراوانی
درصد

دچار بحران است

۱۲

۲۱٫۴

دچار بحران نیست

۴۴

۷۸٫۶

کل

۵۶

۱۰۰

منبع: محاسبات آماری

همان‌ طور که از جدول و نمودار دیده می شود در نمونه حاضر ۱۲ شرکت معادل ۲۱٫۴ درصد دارای نسبت Q توبین کمتر از یک بوده و در نتیجه دچار بحران مالی هستند.

۴۴ شرکت باقیمانده وضعیت مالی مناسبی دارند.

نمودار ۴-۱ – وضعیت مالی شرکت ها در سال ۸۹

منبع: محاسبات آماری

نمودار ۴-۲ – وضعیت مالی شرکت ها در سال ۸۹

منبع: محاسبات آماری

جدول۴-۳ – شرکت‌های دچار بحران مالی در سال ۸۹

نام شرکت
نسبت Q توبین

ایرانیت

۰٫۹۷

پرمیت

۰٫۹۶

پشم شیشه ایران

۰٫۹۳

سایپا شیشه

۰٫۹۳

فارسبت دورود

۰٫۷۸

فرآورده های نسوز آذر

۰٫۶۸

الکتریک خودرو شرق

۰٫۹۶

رادیاتور ایران

۰٫۸۷

ریخته گری تراکتور سازی

۰٫۸۷

زامیاد

۰٫۹۴

سایپا آذین

۰٫۹۹

رینگ سازی مشهد

۰٫۹۷

منبع: محاسبات آماری

    1. آماره های توصیفی مربوط به نسبت Q توبین در سال ۱۳۸۸
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...