شاخص

فعالیت­های آموزشی

فراوانی

درصد

تدریس

۳۵

۴/۱۳

تجربیات

۳۰

۵/۱۱

تألیف کتاب

۲۶

۰/۱۰

کار تحقیقاتی

۱۷۰

۱/۶۵

در جدول ۴-۱۴ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه مهم­ترین بخش فعالیت­های آموزشی ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۱/۶۵ درصد کار تحقیقاتی را ذکر نموده ­اند، ۴/۱۳ درصد افراد تدریس را ذکر نموده ­اند، ۵/۱۱ درصد تجربیات و ۱۰درصد افراد ذکر نموده ­اند که تألیف کتاب مهم­ترین بخش فعالیت­های آموزشی ‌می‌باشد.

جدول ۴-۱۵، توزیع فراوانی سهم تدریس در مصاحبه آزمون دکتری

شاخص

تدریس

فراوانی

درصد

تدریس در آموزش­و­پرورش

۴۲

۱/۱۶

تدریس در دانشگاه

۸۹

۱/۳۴

تدریس­خصوصی

۱۷

۵/۶

هیچ­کدام

۱۱۳

۳/۴۳

در جدول ۴-۱۵ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه اینکه بهتر است چه تدریسی در پذیرش سهم داشته باشد، ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۳/۴۳ درصد اظهار داشته اند هیچ تدریسی نباید در پذیرش مؤثر باشد، ۱/۱۶ درصد تدریس در آموزش­و­پرورش و ۱/۳۴ درصد تدریس در دانشگاه و ۵/۶درصد افراد تدریس خصوصی را ذکر نموده ­اند.

جدول ۴-۱۶، توزیع فراوانی پاسخ های افراد به سوابق تحصیلی

شاخص

سوابق تحصیلی

فراوانی

درصد

معدل کارشناسی

۲۰

۷/۷

دانشگاه کارشناسی

۱۵

۷/۵

معدل کارشناسی­ارشد

۷۱

۲/۲۷

دانشگاه کارشناسی­ارشد

۸۷

۳/۳۳

برابر

۶۸

۱/۲۶

در جدول ۴-۱۶ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه اینکه باید کدام سابقه تحصیلی در پذیرش سهم بیشتری داشته باشد، ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۳/۳۳ درصد دانشگاه دوره کارشناسی­ارشد را ذکر نموده ­اند، ۷/۷ درصد معدل دوره کارشناسی و ۷/۵ درصد دانشگاه دوره کارشناسی و ۲/۲۷درصد معدل دوره کارشناسی­ارشد و ۱/۲۶ درصد سهم برابر سوابق تحصیلی را ذکر نموده ­اند.

جدول ۴-۱۷، توزیع فراوانی داوران جلسه مصاحبه

شاخص

داوران

فراوانی

درصد

اساتید همان گروه

۱۱۲

۶/۵۰

اساتید خارج از دانشکده

۴

۵/۱

اساتید همان گروه خارج از دانشگاه

۱۴

۴/۵

اساتید گروه ­های دیگر

۱

۴/۰

ترکیبی از اساتید همان گروه و اساتید خارج دانشگاه

۱۱۰

۱/۴۲

در جدول ۴-۱۷ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه اینکه بهتر است داوران جلسه مصاحبه چه افرادی باشند، ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۶/۵۰ درصد اساتید همان گروه را پیشنهاد نموده ­اند، ۵/۱ درصد اساتید خارج از دانشکده و ۴/۵ درصد اساتید همان گروه خارج از دانشگاه و ۴/۰درصد اساتید گروه ­های دیگر و ۱/۴۲ درصد ترکیبی از اساتید همان گروه و اساتید خارج از داشنگاه را ذکر نموده ­اند.

جدول۴-۱۸، توزیع فراوانی فعالیت های پژوهشی

شاخص

فعالیت پژوهشی

فراوانی

درصد

مقاله

۱۴۸

۷/۵۶

طرح پژوهشی

۴۴

۹/۱۶

همایش

۶

۴/۲

اختراع و اکتشاف

۱۶

۱/۶

برابر

۴۷

۰/۱۸

در جدول ۴-۱۸ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه اینکه کدام فعالیت پژوهشی بیشترین سهم در مصاحبه را داشته باشد، ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۷/۵۶ درصد مقاله را ذکر نموده ­اند، ۹/۱۶ درصد افراد طرح پژوهشی را ذکر نموده ­اند، ۴/۲ درصد همایش و ۱/۶ درصد اختراع و اکتشاف و ۱۸ درصد افراد ذکر نموده ­اند که سهم برابری داشته باشند.

جدول ۴-۱۹ توزیع فراوانی زمان مناسب برگزاری آزمون

شاخص

زمان برگزاری

فراوانی

درصد

اسفند

۱۱۲

۹/۴۲

فروردین

۵۰

۲/۱۹

خرداد

۵۲

۹/۱۹

تیر

۴۷

۰/۱۸

در جدول ۴-۱۹ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه زمان مناسب برگزاری آزمون دکتری ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۹/۴۲ درصد اسفند ماه را ذکر نموده ­اند، ۲/۱۹ درصد افراد فروردین ماه را ذکر نموده ­اند، ۹/۱۹درصد خرداد ماه و ۱۸ درصد تیر ماه را ذکر نموده ­اند.

جدول ۴-۲۰، توزیع فراوانی نحوه ثبت نام آزمون دکتری

شاخص

نحوه ثبت­نام

فراوانی

درصد

اینترنتی

۱۹۴

۳/۷۴

پستی

۹

۵/۳

حضوری

۱۰

۸/۳

ترکیب حضوری و اینترنتی

۴۸

۴/۱۸

در جدول ۴-۲۰ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه نحوه مناسب ثبت­نام آزمون دکتری ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۳/۷۴ درصد ثبت­نام اینترنتی را ذکر نموده ­اند، ۵/۳ درصد افراد ثبت­نام پستی را ذکر نموده ­اند، ۸/۳درصد ثبت­نام حضوری و۴/۱۸ درصد افراد ثبت­نام حضوری و اینترنتی را ذکر نموده ­اند.

جدول ۴-۲۱، توزیع فراوانی محل برگزاری آزمون دکتری

شاخص

محل برگزاری

فراوانی

درصد

شهرستان محل سکونت

۱۰۹

۸/۴۱

استان محل سکونت

۹۶

۷/۳۶

تهران

۳۷

۲/۱۴

دانشگاه مربوطه

۱۹

۳/۷

در جدول ۴-۲۱ توزیع فراوانی پاسخ­های افراد در زمینه محل مناسب برگزاری آزمون دکتری ارائه شده است، بیشترین افراد با فراوانی ۸/۴۱ درصد شهرستان محل سکونت داوطلبان را ذکر نموده ­اند، ۷/۳۶ درصد افراد استان محل سکونت داوطلبان را ذکر نموده ­اند، ۲/۱۴درصد تهران و ۳/۷ درصد دانشگاه مربوطه را ذکر نموده ­اند.

۴-۳ سؤالات پژوهش

۴-۳-۱ سؤال اول

توزیع فراوانی شیوه ­های پذیرش در دانشگاه ­های ایران چگونه است؟

جدول۴-۲۲، توزیع فراوانی شیوه های پذیرش در دانشگاه های ایران

شیوه پذیرش

فراوانی مشاهده شده

فراوانی موردانتظار

متمرکز

۶۷

۸۷

نیمه متمرکز

۸۲

۸۷

غیرمتمرکز

۱۱۲

۸۷

در جدول ۴-۲۲ ملاحظه می­ شود که فراوانی مشاهده شده شیوه پذیرش متمرکز ۶۷ ، فراوانی مشاهده شده شیوه پذیرش نیمه متمرکز ۸۲ و فراوانی مشاهده شده شیوه پذیرش غیرمتمرکز ۱۱۲ ‌می‌باشد و فراوانی موردانتظار ۸۷ ‌می‌باشد.

جدول۴-۲۳، آزمون کای دو تفاوت فراوانی پاسخ­های افراد به شیوه های پذیرش

مقدار کای دو محاسبه شده

درجه آزادی

سطح معناداری

۰۶/۱۲

۲

۰۰۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...