پس از انجام تحلیل عاملی اکتشافی و استخراج عوامل شش گانه، از تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی این مسئله که ساختار زیر بنایی سبک های هیجانی دارای شش عامل و گویه هایی مشخص برای هر عامل است، استفاده شده.

در جدول ۴-۸ میزان تأثیر هر یک از عوامل در ساخت صفت مکنون به وسیله میزان بتای استاندارد شده قابل مشاهده است و همچنین معناداری ضرایب مسیر از طریق آزمون t ارائه شده.

در جدول ۴-۷ برخی از مهم ترین شاخص های برازش که نشان دهنده میزان برازش مدل مفهومی با مدل تجربی می‌باشد ارائه شده است. با توجه به برازش مناسب مدل مفهومی می توان استنباط کرد که شش عامل مذکور به خوبی شش سبک هیجانی را می سنجند.

۵-۱-۴٫ سؤال چهارم: هنجارهای جنسیتی پرسشنامه سبک های هیجانی چگونه است؟

برای ‌پاسخ‌گویی‌ ‌به این سؤال، دو گروه دانشجویان دختر و پسر مورد مقایسه قرار گرفتند که در این پژوهش تعداد دختران ۱۱۹ نفر و تعداد پسران ۱۱۴ نفر بود. بر اساس جدول ۴-۹ نتایج نشان می‌دهد در سبک هیجانی بهبود پذیری مردان میانگین بالاتری نسبت به زنان کسب کرده‌اند و در سایر سبک‌های هیجانی زنان میانگین بالاتری نسبت به مردان دارند. میانگین و انحراف معیار نمرات خام به تفکیک زن و مرد در نمونه دانشجویان در جدول ۴-۹ گزارش شده است که با کمک آن ها می توان نمرات معیار را برای آزمودنی ها بر اساس نرم دانشجویان محاسبه نمود. نتایج نشان می‌دهد در سبک هیجانی بهبود پذیری مردان میانگین بالاتری نسبت به زنان کسب کرده‌اند و در سایر سبک‌های هیجانی زنان میانگین بالاتری نسبت به مردان دارند.

۵-۲٫ پیشنهادهای پژوهشی:

    1. از آنجایی که این ساخت پرسشنامه پژوهش بر اساس یافته های یک عصب پژوه به نام ریچارد دیویدسون انجام شده، پیشنهاد می شود پژوهش هایی در حوزه علوم اعصاب نیز در ایران روی این پرسشنامه صورت پذیرد.

    1. جهت افزایش اعتبار نتایج پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته در جوامع دیگر نیز اجرا و هنجاریابی شود.

    1. با توجه به اینکه نمونه گیری این پژوهش تصادفی نبوده، پیشنهاد می شود به علت تعمیم پذیری بهتر یافته ها پژوهش های مشابهی با نمونه گیری تصادفی صورت گیرد.

  1. روایی سازه این مقیاس از طریق تحلیل واگرای آن با ابزارهایی که ساختار متفاوتی از سبک های مختلف هیجانی را اندازه گیری می‌کنند تعیین شود.

۵-۳٫ پیشنهادهای کاربردی:

    1. پیشنهاد می شود این پرسشنامه در مراکز مشاوره و روانشناسی، به منظور شناسایی افرادی که در تنظیم هیجان و خلقشان مشکل دارند استفاده شود.

  1. با توجه به اینکه سبک های هیجانی می‌تواند متأثر از فرهنگ ها و مذاهب گوناگون باشد، ‌بنابرین‏ باید برای شناسایی این تأثیرپذیری ها اقدامات لازم صورت گیرد.

منابع

اکبری، حبیب اله (۱۳۹۲). تدوین پروتکل درمانی بر اساس ذهن آگاهی مبتنی بر فعال سازی طرح واره های معنوی-اسلامی و مقایسه اثر بخشی آن با درمان پردازشی تجربه ای/هیجان مدار بر کاهش اظطراب اجتماعی دانشجویان. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

آلن، مری جی و وین، وندی ام (۱۹۷۹). مقدمه‌ای بر نظریه های اندازه‌گیری (روانسنجی): ترجمه علی دلاور (۱۳۹۰) ، تهران: سمت.

بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۹۳). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران.

تیرگری ، عبدالحکیم (۱۳۸۳). هوش هیجانی و سلامت روان: رویکردها، راهبردها و برنامه های پیش‌گیری در به‌سازی زندگی زناشویی. ‌فصل‌نامه علمی‌پژوهشی رفاه اجتماعی، سال چهارم، شماره ۱۴٫

حسن زاده، رمضان (۱۳۹۰). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات ارسباران.

دین پرور، احسان (۱۳۹۳). اثربخشی آموزش مدریت حافظه هیجانی بر ارتقای هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

دیویدسون، ریچارد (۲۰۱۳). مصاحبه با ریچارد دیویدسون، ترجمه افسانه شایسته آذر. بازتاب دانش، دوره هفتم، شماره های ۲۳ و ۲۴٫

ریو، جان مارشال (۲۰۰۵). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی (۱۳۹۰). تهران: ویرایش.

ستاری، بهزاد (۱۳۸۲). روان سنجی پیشرفته کاربردی. مشهد: انتشارات به نشر.

سیف، علی اکبر (۱۳۹۰). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.

شریفی، حسن پاشا (۱۳۹۲). نظریه ها و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.

شریفی، حسن پاشا (۱۳۹۳). اصول روان سنجی و روان آزمایی. تهران: انتشارات رشد.

شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۹۰). پویایی گروه و مشاوره گروهی، تهران: انتشارات رشد.

ظهوری، قاسم (۱۳۸۹). کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدریت. تهران: انتشارات میر.

عیسی زادگان، علی؛ حسنی، محمد؛ احمدیان، لیلا؛ امانی، جواد. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سلامت عمومی، در افراد با نارسایی هیجانی و بدون نارسایی. پژوهش‌های روانشناختی، ۱۳۹۲، دوره ۱۶، شماره۱، ص۶۵تا۸۳٫

کاپلان و سادوک.(۲۰۰۷).خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری/روان‌پزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی(۱۳۸۷). جلد دوم، ویرایش دهم. تهران: انتشارات ارجمند.

کاپلان، روبرت. ام. و ساکوزو، دنیس. پ. ۲۰۰۸٫ روان آزمایی. ترجمه: علی دلاور، فریبرز درتاج و نورعلی فرخی، (۱۳۹۳). تهران: انتشارات ارسباران.

کارشکی، حسین (۱۳۹۲). ارزیابی ساختار عاملی مقیاس سبک‌های عاطفی در دانشجویان.تحقیقات علوم رفتاری دوره ۱۱ ،شماره ۳٫

گلی، مهری (۱۳۹۲). اثربخشی تنظیم هیجان بر کاهش میزان زورپذیری کودک پیش دبستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

لانیون، ریچارد آی و گوداشتاین، لئونارد دی (۱۹۳۷). ارزیابی شخصیت. ترجمه: سیامک نقشبندی، علی قربانی، حمیدرضا حسین شاهی برواتی، الهام ارجمند (۱۳۸۵). تهران: نشر روان.

لی هی، رابرت؛ تیرچ، دنیس و ناپولیتانو، لیزا. (۲۰۱۱). تکنیک های تنظیم هیجان در روان‌درمانی. ترجمه : عبدالرضا منصوری راد (۱۳۹۲). انتشارات: کتاب ارجمند.

مارنات، گری گراث. راهنمای سنجش بالینی برای روان شناسان بالینی، مشاوران و روان پزشکان. ترجمه: حسن پاشا شریفی و محمدرضا ‌نیک‌ خو (۱۳۹۱). تهران: انتشارات سخن.

ملک محمدی، حسین (۱۳۹۳). پیش‌بینی خرد بر اساس عوامل هوشی، شناختی، تأملی، هیجانی، شخصیتی و خلاقیت. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ افشاری، افروز و داوری، ایران (۱۳۸۹). بررسی صفات شخصیتی، سبک‌های دلبستگی، رویدادهای تنیدگی زا و جنسیت به عنوان پیش‌بینی های ناگویی خلقی. مجله روان شناسی، ۳۰، ۳۴۴-۳۱۹٫

ولی تبار، زهرا (۱۳۹۲). تدوین برنامه آموزش مدریت حافظه هیجانی و اثر بخشی آن بر کاهش افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

Arnold, M. B. (1970). Perennial problems in the field of emotion. In Feelings and emotions: The Loyola symposium (pp. 169-186). New York: Academic Press.

Austin, E. J., Farrelly, D., Black, C., & Moore, H. (2007). Emotional intelligence, Machiavellianism and emotional manipulation: Does EI have a dark side?. Personality and Individual Differences, ۴۳(۱), ۱۷۹-۱۸۹٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...