دانلود پایان نامه و مقاله – ۳-۱-۲ دیدگاه های مربوط به تعللورزی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
شهنی ییلاق، سلامتی، مهرابیزاده هنرمند و حقیقی (۱۳۸۵) نیز طی مطالعه ای میزان شیوع تعللورزی در جامعه دانشآموزی شهر اهواز را ۴/۱۵ درصد (۱۷ درصد پسرها و ۱۴ درصد دخترها) برآورد کرده اند. بلانت و پیچیل (۱۹۹۸؛ نقل در تمدنی، حاتمی و هاشمی رزینی، ۱۳۹۰) تفاوت بین دو جنس را به متغیرهای میانجی مانند خودمهارگری و استقلال از والدین نسبت داده اند. برای مثال در دانشجویان پسر فردیتیافتگی روانشناختی، خودمهارگری و تعللورزی تحصیلی را پیش بینی می کند اما در مورد دختران کنار گذاشتن تعارض عاطفی با والدین و نه فردیتیافتگی، پیش بینیکننده خودمهارگری و تعللورزی تحصیلی بود.
استیل (۲۰۰۷) نیز در پژوهش خود فراوانی تعللورزی را در دانشجویان ۸۰ تا ۹۵ درصد گزارش کردهاست، که از آن میان، ۷۵ درصد خود را تعللورز میدانند. افزون بر این، نیمی از این ۷۵ درصد نیز همواره به تعللورزی مشغولند. بالکیس، دورو و دورو (۲۰۰۹) هم در پژوهشی شیوع تعللورزی مزمن را تا ۲۳ درصد گزارش کرده اند. اونواگبازی و جیااو[۱۹] (۲۰۰۰؛ نقل در سواری، ۱۳۹۱) در یک بررسی میزان تعللورزی در بین دانشجویان را ۹۵ درصد برآورد کردند و تعللورزی، خود را در نوشتن تکالیف، مطالعه برای امتحان و موکول کردن تکالیف به آخر هفته نشان میدهد. به طور کلی این رفتار در بین دانشآموزانی که از دبیرستان فارغالتحصیل شده و وارد دانشگاه شدهاند، رایجتر است (کاچگال، هانسن و نوتر[۲۰]، ۲۰۰۱؛ لی، کلی، ادوارد[۲۱]، ۲۰۰۶؛ نقل در محمدی قلعهتکی، قمرانی و برمک، ۱۳۹۳).
۳-۱-۲ دیدگاه های مربوط به تعللورزی
مطالعات فی و تانگنی[۲۲] (۲۰۰۰؛ نقل در حسینی و خیر، ۱۳۸۸) نشان میدهد تعللورزی فرایندی پیچیده است که ابعاد گوناگون هیجانی، شناختی و رفتاری را دربرمیگیرد. در این زمینه دیدگاه های مختلفی وجود دارد، هریک از این نظریه ها تلاش نموده اند بخشی از پدیده تعللوری را تبیین نمایند. در ادامه به سه دیدگاه مهم رفتارگرایی، روانتحلیلگری و شناختی در زمینه تعللورزی اشاره میکنیم.
۱-۳-۱-۲ دیدگاه رفتارگرایی
نظریه های رفتاری، تعللورزی را بر حسب نظریه تقویت تبیین میکنند، یعنی به تعویق انداختن کار برای فرد اثر تقویتی بیشتری از انجام آن دارد. بر این اساس یک الگوی تعللورزی، زمانی به وجود می آید که یک موقعیت بیزارکننده، پاسخی ناخوشایند را نسبت به یک محرک خنثی مرتبط با زمان ایجاد می کند و به مرور این محرک خنثی با محرک بیزارکننده جانشین می شود (بریودی[۲۳]، ۱۹۸۰؛ نقل در حسینی و خیر، ۱۳۸۸). در این دیدگاه هدف درمان، کاهش نسبت یا درصد زمان تعللورزی و افزایش نسبت مطالعه یا فعالیت است. برای کاهش تعللورزی از روشهایی چون الگوسازی، شرطیسازی، مدیریت زمان و فنون برنامه ریزی استفاده می شود (حسینی و خیر، ۱۳۸۸).
۲-۳-۱-۲ دیدگاه شناختی
رویکردهای شناختی بر نقش باورها و نگرشهای منفی در تعللورزیدن تأکید دارند، اما نمی توانند سازوکار چگونگی تأثیرگذاری چنین باورهایی بر فرایند شناختی تعللورزی را توضیح دهند (گلستانی بخت و شکری، ۱۳۹۲). شناخت انسان باعث ایجاد نوعی هیجان می شود و عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. برای رفع مشکل تعللورزی، درمانگران و مشاوران شناختی، سعی میکنند باورهای غیرمنطقی فرد را به او بشناسانند و روشن کنند که ریشه تعللورزی، باور نداشتن به تواناییهای فردی است. درمانگران و مشاوران شناختی، بینش فرد را نسبت به توانایی و استعدادهای خویش تغییر داده و از این طریق باورهای منطقی در فرد ایجاد میکنند. فردی که تواناییهای خود را باور دارد، در انجام مسؤلیتهایش تلاش بیشتری می کند و بنابرین تعللورزی کمتری دارد (رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱).
۳-۳-۱-۲ دیدگاه روانتحلیلگری
از بعد روانتحلیلگری، تعللورزی یک رفتار مسئلهدار بوده که نشاندهنده نوعی هیجان روانی زیربنایی است (بالکیس و دیوریو، ۲۰۰۷؛ نقل در حسینی و خیر، ۱۳۸۸). این دیدگاه بر وقایع ناهشیار (امیال و ترسها) یا تجربیات آسیبزای دوره کودکی، که موجب رفتارهای خود کمبینی می شود، تأکید می کند (اسکیومن[۲۴]، ۱۹۸۱؛ نقل در حسینی و خیر، ۱۳۸۸). با تحلیل این عوامل، روانتحلیلگران تلاش میکنند علت تعللورزی را کشف و راهکارهای درمانی برای آن ارائه نمایند.
۴-۱-۲ تعللورزی منفعل و فعال
اگرچه مطالعات تجربی اشارهی ضمنی به منفی بودن تعللورزی دارند اما برخی پژوهشگران نشان داده اند که تعللورزی می تواند فواید کوتاهمدتی داشته باشد. برای مثال تیس و بامیستر (۱۹۹۷؛ نقل در رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱) گزارش کردند که در مقایسه با افراد غیر تعللورز، هنگامی که موعد انجام کار در آینده نزدیک نیست، افراد تعللورز استرس کمتری تجربه میکنند و سلامت جسمانی بیشتری دارند. از این رو تعللورزی می تواند یک استراتژی جهت تنظیم احساسات منفی افراد باشد تا به موجب آن افراد حداقل به طور موقت احساس بهتری کسب کنند، از این رو اینکه فردی تکلیفی را به تعویق بیاندازد لزوماًً تأثیر منفی بر کیفیت انجام تکلیف نخواهد داشت.
چو و چوی (۲۰۰۵؛ نقل در رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱) نشان دادند که دو نوع تعللورزی فعال و منفعل را میتوان تشخیص داد. در این دیدگاه تعللورزی منفعل متناسب با معنای سنتی تعللورزی است و تعللورزی فعال افرادی را دربرمیگیرد که آگاهانه و عمداً اهدافشان را به تعویق میاندازند، چرا که معتقدند در شرایط تحت فشار بهتر می توانند کار کنند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد اگرچه افراد با تعللورزی فعال مشابه با افراد با تعللورزی منفعل به یک اندازه تعللورزی میکنند اما این افراد از نظر استفاده از زمان، کنترل زمان، سبکهای مقابلهای و پیشرفت تحصیلی تفاوتی با افراد عادی ندارند.
مطالعات نشان میدهد تعللورزی لزوماًً به معنای ناکارآمدی نیست. تعللورزی ممکن است در اثر تکلیف ساده یا کسلکننده باشد. همچنین ممکن است به دلیل لذتی که فرد از کار کردن تحت فشار میبرد باشد (رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱). کیس (۲۰۰۳، نقل در رجبپور، فرمانی و امانی، ۱۳۹۱) بیان داشت بین به تعویق انداختن کارها به دلیل اینکه فرد نمیخواهد آن را انجام دهد با به تعویق انداختن کارها به خاطر اینکه انجام آن کار در حال حاضر مهم نیست، تفاوت وجود دارد. او به تجار حرفهای پیشنهاد می کند اگر میخواهید موفق باشید باید بیاموزید که برخی کارها را به تعویق بیاندازید، چون شما نمیتوانید همه چیز را همزمان انجام دهید. او حتی توصیه می کند که تجار باید تعللورزی را به عنوان یک مهارت مدیریت زمان (اینکه چه چیزی باید انجام شود و چه چیزی باید به تعویق انداخته شود) بیاموزند.
۵-۱-۲ انواع تعللورزی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:13:00 ب.ظ ]
|