دانلود پروژه و پایان نامه | کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی مصوب ۱۹۷۲ – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
هـ- اشیاء عتیقه که بیش از صدسال قدمت دارند از قبیل کتیبهها، سکهها و مهرههای کندهکاری شده؛
و- اشیای مردمشناسی؛
ز- اموالی که واجد اهمیت هنری هستند مانند:
۱٫ تابلوها، نقاشیها، طرحهایی که به طور کامل با دست بر روی هر نوع زمینه و تکیهگاه یا با هر نوع ماده ساخته شده باشد (به استثنای اشیایی که طی روند صنعتی تولید گشته و یا با دست تزئین شدهاند)؛
۲٫ آثار اصیل هنر پیکرتراشی و مجسمهسازی با هر نوع مادهای؛
۳٫ کندهکاریها، مهرهها و چاپهای سنگی اصیل؛
۴٫ ترکیب و جور و سوارکردن اشیایی که جنبه هنری اصیل دارند و با هر گونه مادهای ساخته شده باشد.
ح- نسخ خطی نادر و آثار اوایل صنعت چاپ، کتابها، اسناد و انتشارات قدیمی که واجد اهمیت ویژه هستند (از نظر تاریخی، هنری، علمی و ادبی و غیره) به طور مجزا یا در مجموعه ها؛
ط- تمبرهای پست، تمبرهای درآمد و تمبرهای دیگر، مجزا یا در مجموعه ها؛
ی- بایگانیها از جمله بایگانیهای صدا، عکاسی، سینمایی؛
ک- اثاثیهای که بیش از یک صد سال قدمت دارند و ابزار موسیقی قدیم».
با توجه به تعریف فوقالذکر از اموال فرهنگی، کنوانسیون اموالی را مشخص کرده و کشورهای عضو را ملزم میکند که آن ها را به عنوان جزیی از میراث فرهنگیشان مصوب نمایند:
– اموال فرهنگی که مولد نبوغ فردی یا جمعی اتباع دولت مورد نظر هستند و اموال فرهنگی که به لحاظ دولت مذکور اهمیت دارند و در قلمرو آن کشور به وسیله اتباع خارجی یا اشخاص بدون تابعیت مقیم در آن کشور خلق گردیدهاند.
– اموال فرهنگی که در قلمرو ملی یافت شدهاند.
– اموال فرهنگی که به وسیله هیئتهای باستانشناسی، مردمشناسی یا علوم طبیعی با موافقت مقامات صلاحیتدار کشور مبدأ این اموال به دست آمدهاند.
– اموال فرهنگی که موضوع مبادلات آزادانه مورد توافق بودهاند.
– اموال فرهنگی که به صورت هدیه دریافت یا با موافقت مقامات صلاحیتدار کشور مبدأ، این اموال به طور قانونی خریداری شدهاند.[۱۸]
کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی مصوب ۱۹۷۲
کوششاین نوشته برای یافتن تعاریف «میراث فرهنگی و طبیعی» جهانی به دو تعریف منتهی شد که شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. نخست تعریف «توصیهنامه یونسکو درباره حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در سطح ملی (۲۳ نوامبر ۱۹۷۲)» که سندی است غیرالزامآور و دوم تعریف ارائه شده در «کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی (WHC) (16 نوامبر ۱۹۷۲)». از آنجا که این دو سند به فاصله اندکی از یکدیگر تصویب شدهاند بسیار شبیه بهیکدیگرند، جز آنکه در تعریف توصیهنامه، با توجه به غیرالزامآور بودن و جنبه ملی، سختگیری کمتری نسبت به تعریف کنوانسیون شده و مثلاً به جای معیار «ارزش جهانی استثنائی» از معیار «ارزش ویژه» سخن رانده شده یا به جای زیستگاه گونههای جانوری و گیاه «در تهدید» از زیستگاه گونههای گیاه و جانوری «ارزشمند یا در تهدید» سخن به میان آمده است، تا از این رهگذر قلمروی توصیهنامه وسیعتر شود. مطابق ماده ۱ کنوانسیون،ماده ۲ کنوانسیون نیز،[۱۹]میراث طبیعی را چنین تعریف کردهاست:
… ماده ۲ـ از نظر این کنوانسیون، «میراث طبیعی» یعنی:
-
- جلوههای طبیعی شامل سازَندهای (formations) فیزیکی و زیستشناسی یا گروهی از این سازَندها که از نظر زیباییشناسی یا علمی،دارای ارزش جهانی استثنایی هستند؛
-
- سازَندهای زمینشناسی و فیزیوگرافیکی و مناطق کاملاً مشخص که زیستگاه گونههای گیاه و جانوری در معرض تهدید[۲۰] بوده و از نقطهنظر علمی و حفاظتیدارای ارزش جهانی استثنایی هستند؛
- سایتهای طبیعی یا مناطق طبیعی کاملاً مشخص که از دید علمی، حفاظتی یا زیبایی طبیعی دارای ارزشجهانی استثنایی هستند.
در همان ابتدا دو نکته در این تعریف به ذهن متبادر میشود. نخست گستردگی آن و دوم وصف «ارزش جهانی استثنایی». گستردگی تعریف یاد شده چنان است که گذشته از قواعد خاص کنوانسیون WHC، بسیاری از قواعد و مقررات بینالمللی زیستمحیطی، خاصه آن دسته که به حفاظت از زیستگاهها یا چشماندازها که در واقع همان سایتها یا مناطق زیبا یا دارای ارزشهای زیباییشناسی هستند- پرداختهاند، میتوانند بر مصادیق میراث طبیعی حکومت کنند، مشروط برآنکه از نظر زیباییشناسی، علمی یا حفاظتی «ارزش جهانی استثنایی» داشته باشند. بسیاری از این قواعد عام را میتوان در اسناد بینالمللی چندجانبه جهانی و منطقهای مانند کنوانسیون رامسر، کنوانسیون تنوع زیستی، کنوانسیون برن یا کنوانسیون حقوق دریاها یافت. نکته دوم یعنی «ارزش جهانی استثنایی» نیز به وسیله کمیته میراث جهانی و بر اساس معیارهای دهگانهای احراز میشود که توسط همین کمیته تدوین شده است. دستورالعملهای عملیاتی برای اجرای کنوانسیون میراث جهانی «ارزش جهانی استثنایی» را چنین تعریف کردهاست:
شاخصههای فرهنگی ویا طبیعی دارای جنبههای استثنائی فرامرزی و دارای اهمیت مشترک برای نسل حاضر و نسلهای آینده تمامی ابنای بشر.[۲۱]
میراث جهانی مختلط که یک رکن آن طبیعت و رکن دیگرش فرهنگ است، عبارت از میراثی است که بر تمام یا بخشی از تعاریف میراث فرهنگی و طبیعی مندرج در مواد۱و۲ کنوانسیون میراث جهانی منطبق باشد. وجود عنصر «فرهنگ» در میراث مختلط میتواند این دسته از آثار را تحت رژیم حفاظتی دیگر قواعد بینالمللی میراث فرهنگی نیز قرار دهد.[۲۲] به علاوه، در سال ۱۹۹۲ در بیستمین سالگرد کنوانسیون WHC، کمیته میراث جهانی در شانزدهمین نشست خود، گروه جدیدی از سایتهای میراث جهانی را تحت عنوان چشماندازهای فرهنگی[۲۳] تصویب کرد و بدین ترتیب این کنوانسیون را به نخستین معاهدهای بدل ساخت که چشماندازهای فرهنگی را مورد شناسایی و حفاظت قرار داده است.[۲۴] مبنای قانونی چشماندازهای فرهنگی بند اخیر ماده ۱ به شرح زیر است:
«محوطهها به عنوان آثار انسان یا آثاری که توأماً به وسیله انسان و طبیعت ایجاد شده و نیز مناطق شامل محوطههای باستانی که به لحاظ تاریخی، زیباییشناسی، نژادشناسی یا مردمشناسی دارای ارزش جهانی استثنایی هستند».
آخرین نسخه دستورالعملهای عملیاتی برای اجرای کنوانسیون میراث جهانی «چشماندازهای فرهنگی» را چنین تعریف کردهاست:
چشماندازهای فرهنگی، آثار فرهنگی هستند که مطابق با ماده ۱ کنوانسیون، نماد «کار توأمان طبیعت و انسان»اند. آن ها ترسیمگر تکامل تدریجی جامعه و سکونتگاههای انسانی هستند که تحت تأثیر فشارهای فیزیکی و یا فرصتهای پیشآمده از سوی محیط زیست طبیعی و نیروهای خارجی یا داخلی پیوسته اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شدهاند.[۲۵]
چشماندازهای فرهنگی باید بر اساس ارزش جهانی استثنایی و اینکه تا چه اندازه بهروشنی معرف منطقه ژئوکالچرال[۲۶] هستند و نیز به دلیل ظرفیت آن ها در ترسیم عناصر ضروری و متمایز اینگونه مناطق، انتخاب میشوند.[۲۷]
کنوانسیون یونیدرویت
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:37:00 ب.ظ ]
|