مقالات تحقیقاتی و پایان نامه ها – ۲-۲-۱-۲- مخاطبین افشا – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
بنابرین کلیه واقعیتهای با اهمیت واحد اقتصادی باید به گونه ای مناسب و کامل افشا شوند، تا امکان اتخاذ تصمیم فراهم گردد و از سردگمی جلوگیری به عمل آورد.
۲-۲- مبانی نظری تحقیق
۲-۲-۱- افشای اطلاعات
گروه های استفاده کننده از گزارشات مالی از افراد و اقشار مختلف اجتماع با اهداف و سطوح آگاهی متفاوت تشکیل شده است. به این ترتیب، تنظیم گزارشهای مالی به نحوی که بتواند اطلاعات مورد نیاز تمام استفاده کنندگان را فراهم سازد، میسر نمی باشد. از طرفی اصل افشا ایجاب می کند که کلیه واقعیتهای با اهمیت مربوط به رویدادها و فعالیت های مالی واحد تجاری به شکل کامل و مناسب گزارش شود (اسمعیل زاده مقری و احمد شعربافی،۱۳۸۹).
گزارشگری و افشای اطلاعات مهمترین ابزاری هستند که شرکتها برای ارتباط با سهامداران به کار میبرند. افشای اطلاعات همواره عاملی مناقشه برانگیز در جهت متقاعد ساختن سهامداران از تخصیص بهینه منابع و همچنین تقارن اطلاعاتی بین آنان و واحد تجاری است (مدهانی، ۲۰۰۹).
هندریکسون و ون بردا (۱۹۹۲) بیان میکنند که برای اینکه بتوان اطلاعات مناسب و قابل قبول افشا کرد، باید به پرسشهای زیر پاسخ داد:
-
- این اطلاعات را باید به چه کسی داد؟
-
- هدف از ارئه این اطلاعات چیست؟
- چه مقدار اطلاعات را باید افشا کرد؟
تحقیقات پیشین نشان می دهند که افزایش نقد شوندگی در نتیجه عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه های سرمایه، پایینتر میباشد. بوتوسان[۷] (۱۹۹۷)، بوتوسان و پلوملی[۸] (۲۰۰۲)، دیاموند و ورچیا[۹](۱۹۹۱)، لانگ و لاندهلم[۱۰] (۱۹۹۶) شواهدی را در رابطه با منافع بالقوه رشد افشا شامل کاهش ریسک برآورد و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، نشان دادند.
افشای شرکت دارای اهمیتی اساسی برای کارا بودن بازار های سرمایه است. انجمن حسابداران رسمی آمریکا بیان میدارد که گزارشگری کسب و کار و افشای اطلاعات دارای اهمیت زیادی برای اثر بخش بودن فرایند تصمیمات سرمایه گذاری میباشد. اگرچه قانون گذار، قوانینی که شرکت را ملزم به افشای حداقل اطلاعاتی برای تصمیم گیری سرمایه گذاران تصویب کردهاست اما این قوانین به اندازه کافی تقاضای سرمایه گذاران برای افشای اطلاعات شرکت را ارضا نمیکند.
سیاستهای افشای اطلاعات در یک طیف از افشای کامل تا افشای بخشی از اطلاعات طبقه بندی می شود. همچنین عدم افشای اطلاعات بستگی به میزان حساسیت حقوق برعملکرد مدیر در حد بالا، متوسط یا پایین باشد. در افشای بخشی اطلاعات اخبار خوب زودتر از اخبار بد افشا می شود و در این زمان است که به احتمال زیاد دارندگان اطلاعات نهانی در رابطه اخبار بد سهام خود را به احتمال زیاد میفروشند تا اینکه خریداری کنند. احتمال و مقدار افشای اختیاری اطلاعات به میزان حساسیت حقوق مدیر بر عملکرد مدیر، کیفیت شرکت و شمار شرکای دارنده اطلاعات نهانی و کاهش نقد شوندگی بازار بستگی دارد. اجرای سختگیرانه قوانین معاملات متکی بر اطلاعات نهانی افشای بیشتر اطلاعات را ترغیب می کند در حالی که ممنوعیت فروش کوتاه مدت سهام برای دارندگان اطلاعات نهانی افشای کمتر اطلاعات را ترغیب می کند (واتز و زیمرمن[۱۱]، ۱۹۸۶).
نتیجه اصلی در این حوزه ناشی ازتحقیق گروسمن و میلگروم (۱۹۸۱) این است که در یک بازار با انتظارات منطقی و افشای اطلاعات بدون هزینه، شرکتها به صورت اختیاری همه اطلاعات را افشا خواهند کرد. بازار و افرادی که در بازار حضور دارند میدانند که شرکتها اخبار خوب را افشا میکنند و از افشای اخبار بد خودداری میکنند و بنابرین به صورت منطقی این اقدام شرکت را به عنوان عدم افشای اطلاعات تفسیر خواهد کرد. در واقع جو بازار به گونه ای است که اگر شرکتها اطلاعاتی را که مورد نیاز سرمایه گذاران است به موقع افشا نکنند باعث می شود بازار نسبت به شرکت بدگمان شود و قیمت سهام شرکت به کمترین سطح ممکن برسد. با این وجود نتیجه افشای کامل اطلاعات با رواج دادن الزامات افشای اجباری اطلاعات سازگار نیست و مدیران به طور گسترده بر اساس نظر و صلاحدید خوداطلاعات را افشا میکنند (الفریح و الانزی،۲۰۱۱).
بر طبق تئوری اقتصادی، دو نوع تعامل استراتژیک مرتبط با افشای اطلاعات وجود دارد: (۱) رقابت در ظرفیت که شرکتها را تحریک می کند، بیشتر افشا کنند. (۲) رقابت در قیمت، که آنها را تحریک می کند تا کمتر افشا کنند. موقعی که شرکتها بر روی ظرفیت، رقابت می کند، اطلاعات بیشتری افشا می شود تا هزینه سرمایه کمتری برای سرمایه گذاری نیاز باشد. در مقابل، وقتی که شرکتها بر روی قیمتها رقابت میکنند، آنها اطلاعات کمتری را افشا میکنند، چرا که هزینه های اختصاصی بالا و منفعت حاصل از هرنوع کاهش در هزینه سرمایه پایین است، چرا که حساسیت کمتری برای سرمایه اضافی وجود دارد (کاشانی پور و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۲-۱-۱- تعاریف افشا
در ادبیات مالی در خصوص موضوع افشا، تعاریف مختلفی بیان شده است که مهمترین آنها عبارتند از: هندریکسن[۱۲] و ون بردا[۱۳] (۱۹۹۱) درکتاب تئوری های حسابداری افشا را چنین تعریف کرده اند ”: افشا در سطح معنایی[۱۴] به معنی انتشار اطلاعات است، اما حسابداران اغلب تمایل به استفاده محدود از این واژه به معنای انتشار اطلاعات صرفاً مالی واحد تجاری، در گزارشهای سالانه دارند. تعیین مقدار اطلاعات قابل ارائه بستگی به اهداف گزارشگری مالی و اهمیت اقلام دارد. هدف از گزارشگری مالی ارائه اطلاعاتی برای سرمایه گذاران بالقوه و بستانکاران و سایر استفاده کنندگان است، به نحوی که اطلاعات در تصمیم گیریهای منطقی سرمایه گذاری، اعتباردهی و تصمیم های مشابه مفید واقع شوند“.
بلکویی (۱۳۸۱) در کتاب تئوری حسابداری، افشا را در برگیرندهی اطلاعاتی میداند که برای سرمایه گذار معمولی مفید واقع شود و موجب گمراهی خواننده نگردد و بیان می کند که افشای کامل ایجاب می کند تا صورتهای مالی به گونه ای طرح ریزی و تهیه شوند که تصویری دقیقتر از رویدادهای اقتصادی که برای یک دوره بر واحد اقتصادی اثر گذاشتهاند، ارائه شوند.
میشی واری[۱۵] (۲۰۰۰) افشا را یکی از اصول حسابداری دانسته که بر اساس آن باید گزارشات مالی به صورت کامل و منصفانه از لحاظ ارائه اطلاعات تهیه شوند.
ولک و همکاران[۱۶] (۲۰۰۷) در کتاب تئوریهای حسابداری افشا را در برگیرندهی اطلاعات مالی مربوط، اعم از اطلاعات داخل و خارج از صورتهای مالی میدانند. همچنین افشای اطلاعات بودجهای را به عنوان یکی از موارد افشا شده خارج از متن صورتهای مالی معرفی میکنند.
۲-۲-۱-۲- مخاطبین افشا
سؤال درباره مخاطبین افشای اطلاعات مالی، یعنی اینکه اطلاعات مالی برای چه اشخاصی باید افشا شود، به طورسنتی به این ترتیب پاسخ داده شده است که گزارشهای مالی اساساً برای سرمایه گذاران واعتباردهندگان تهیه و ارائه می شود. مثلاً نظرکمیته تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران این است که:
«هدف کلی گزارشگری مالی فراهم آوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات، عملیات و رویدادهای مالی مؤثر بر وضعیت مالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی را بیان و از این طریق سرمایه گذاران، اعطاکنندگان تسهیلات مالی وسایر استفاده کنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهد» (نشریه ۱۱۳ مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:23:00 ب.ظ ]
|