مقالات و پایان نامه ها | ۲-۳-۵ ) نوآوری در مدل کسب وکار – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
الگوی پویا: این الگو با الگوی فابر ،شباهت اندکی دارد. بر اساس این الگو ، طراحی مدل کسب وکار با توجه به عوامل پویای محیطی و درطی فازهای مختلفی صورت میگیرد (زعفریان، ۱۳۹۱،ص۸) .
طراحی خدمات: مسأله اصلی در خدمات ارزش است. ارزش از نظر جهت دید ارائه دهنده و دریافت کننده به چهار گروه تقسیم می شود که در طراحی خدمات باید مورد توجه واقع شود: نخست ارزش مورد نظر که منظور از آن ، ارزشی است که تهیه(ارائه)کننده خدمات قصد دارد در بالاترین میزان به مشتریان و یا کاربران نهایی ارائه دهد. این هدف غایی نقطه شروع نوآوری بوده و منجر به ارائه ارزش میگردد. ارزشی که ارائه کننده ارزش ، به مشتریان خدمات ارائه میدهد ، ارزش ارائه شده ،نام دارد. ارزش مورد انتظار ، ارزشی است که مشتریان انتظار دارند از خدمات دریافت نمایند. این نوع ارزش تحت تأثیر تجارب قبلی مشتری و یا خدمات مشابه قرار میگیرد. ارزش گرفته شده ، ارزشی است که مشتری(کاربرنهایی)هنگام استفاده از خدمات ارائه شده ،دریافت میکند . این بعد ارزش،خط پایان است و مشتری پسازآن به ارزیابی نوآوری می پردازد (زعفریان، ۱۳۹۱،ص۸) .
طراحی سازمانی: به تشریح شبکه ارزشی می پردازد که برای ازقوه به فعل در آوردن ارزش مورد نظر الزامی است. یک شبکه ارزش شامل دست اندرکاران با منابع و قابلیتهای ویژه است که در تعامل با یکدیگر وانجام فعالیتهای ارزشی به ایجاد ارزش برای مشتریان می پردازند تا بتوانند استراتژیها و اهداف خود را از قوه به فعل در بیاورند. دست اندرکاران این شبکه ارزش با توجه به منابع و قابلیتها ممکن است قدرت بیشتر یا کمتری در شبکه ارزش داشته باشند. بر اساس نظر هاوکینز، شرکای هر شبکه ارزش شامل سه گروه شرکای ساختاری که داراییهای محسوس و غیرمحسوس غیرقابل جانشین را تهیه میکنند، شرکای همکار که به تهیه خدمات و کالاها برای برآوردن نیازهای خاص شبکه می پردازند و شرکای حمایتی که خدمات و
کالاهای عمومی و قابل جانشین را فراهم میکنند. شرکای ساختاری نسبت به شرکای حمایتی از جایگاه بهتری برای اعمال کنترل بر شبکه ارزش دارا هستند طراحی فناوری: در این بعد معماری فنی(بازدرمقابل بسته ،متمرکز در مقابل توزیع شده) ، زیرساختار (پهنای باند بالا در مقابل پهنای باند پایین) ، شبکه های دسترسی( ثابت در مقابل بیسیم ، پهنای باند بالا در مقابل پایین ، قابل قیاس در مقابل غیر قابل قیاس) ،پلتفرم های خدمات (متمرکز در مقابل توزیع شده ، شخصی در مقابل غیرشخصی ، مطمئن در مقابل غیرمطمئن،قدیمی در مقابل جدید)،وسایل دسترسی کاربرنهایی به خدمات (چند منظوره در مقابل تک منظوره ، تسهیل ذخیره سازی در مقابل عدم ذخیره سازی،گنجاندن نرم افزار در مقابل ترمینال باز) ، برنامه های کاربردی (همیشگی در مقابل حساس به زمان ، شخصی در مقابل غیرشخصی،مطمئن در مقابل غیرمطمئن) ، داده (حجم زیاد در مقابل حجم کم) و کارکرد فناوری (همیشگی در مقابل حساس بودن به زمان، شخصی در مقابل غیرشخصی،مطمئن در مقابل غیرمطمئن) به عنوان مهمترین متغیرهای طراحی فناوری بررسی میشوند ( بوام ، ۲۰۰۷ ،ص ۱۰۸ ) .
جدول ( ۲-۳) الگوهای طراحی مدل کسب وکار از دیدگاه صاحبنظران مختلف را نشان میدهد .
الگوهای طراحی مدل کسب وکار صاحبنظران مختلف
ردیف
نام صاحب اثر
نام مدل
ابعاد/حوزه طراحی
نقاط قوت
نقاط ضعف
۱
فابر
SOFT
خدمات
-توجه به مشارکت مبتنی بر ارزش
-توجه به ابعاد مختلف کس و کار در طراحی مدل
-توجه به ابعاد بازار در طراحی مدل
-توجه به عوامل محیطی در طراحی مدل
-عدم توجه به فازهای طراحی بر کسب وکار
-عدم توجه به تغییرات عوامل مؤثر بر کسب وکار
سازمان
مالی
فناوری
۲
متلی و پدرسون
MAPIT
بازار
-توجه به زنجیره ارزش
-توجه به ابعاد مختلف کسب وکار در طراحی مدل
-توانایی شناسایی ومقایسه مدل های کسب وکار
-توجه به تاثیر بخش های مختلف شبکه ارزش بر هم
-عدم توجه به فازهای طراحی بر کسب وکار
-عدم توجه به تغییرات عوامل مؤثر بر کسب وکار
-عدم توجه به ریسکهای کسب و کار
عوامل
محصول
حوزه تاثیر
معاملات
۳
اسلوتزکی،
استاهلر،آفوو توکی وپورتر
IDEA
شناسائی
-توجه به مشارکت مبتنی بر ارزش
– توجه به فازهای طراحی بر کسب وکار
-توجه به تغییرات و قابلیتهای بالقوه فناوری
-توانایی شناسایی ومقایسه مدل های کسب وکار
-عدم توجه جامع بر عناصر و ابعاد طراحی مدل کسب وکار
-عدم توجه جامع بر عوامل تاثیر گذار محیطی بر مدل
طراحی
ارزیابی
جمع آوری و یکپارچه سازی
۴
امر ال ساوی
VISOR
ارزش
-توجه به مشتری مداری
– توجه به ابعاد و عناصر طراحی مدل
-توانایی یکپارچه سازی رویکردهای مختلف مدل کسب وکار
-توجه به تجارب کاربر و فاکتورهای جایگزینی
-عدم توجه جامع به فازهای طراحی مدل
اینتر فیسی
سرویس
سازماندهی
درآمد
۵
هری بومن و همکاران
FBBM
سازمان
-توجه به مشارکت مبتنی بر ارزش
– توجه به فازهای طراحی بر کسب وکار
-توجه به شبکه های ارزش انعطاف پذیر به جای زنجیره ارزش سنتی،استاتیک و خطی
-توجه به ارتباط بین ابعاد سازمانی،فناوری وخدمات
-توجه به روایی و پایایی مدل کسب وکار قبل از شکل گیری شبکه
-عدم توجه جامع به فازهای طراحی مدل
-عدم توجه جامع بر عوامل تاثیر گذار محیطی بر مدل
فناوری
خدمات
مالی
۶
کیجن،بومن،
هکر وفابر
داینامیک
طراحی خدمات(ارزش)
– توجه به ابعاد و عناصر طراحی مدل
-توجه ویژه به ابعاد مختلف ارزش
-توجه خاص به تغییر محوری و پویایی
-عدم توجه جامع به فازهای طراحی مدل
طراحی سازمانی(عوامل)
طراحی فناوری
طراحی مالی
جدول( ۲-۳) الگوهای طراحی مدل کسب وکار صاحبنظران مختلف
۲-۳-۵ ) نوآوری در مدل کسب وکار
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 04:23:00 ب.ظ ]
|