مقالات و پایان نامه ها | ۲-۳-۸ ضرورت به کارگیری تبلیغات دهان به دهان مثبت و منفی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
در کل تبلیغات دهان به دهان منفی با توجه به منبع و نحوه انتشاراتشان با هم تفاوت دارند و برای هر کدام راه حلهایی متفاوت وجود دارد:
گاهی اوقات تبلیغات دهان به دهان منفی ممکن است ناشی از برآورده نشدن انتظارات مشتری باشد که در این صورت تلاش شرکت برای اصلاح محصول و کسب رضایت مشتری می تواند راه کاری مؤثر برای مقابله با انتشارات این تبلیغات منفی باشد.
گاهی اوقات شرکتهای رقیب و یا منتقدان ممکن است به ابزار تبلیغاتی منفی نسبت به شرکت کنند که معمولاً با دروغ و آشوب طلبی نیز همراه اشت. در دنیای تکنولوژیکی امروزه با گسترش رسانه ها اثرات منفی این تبلیغات ممکن است چندبرابر گردد. در این موارد استراتژی های تهاجمی برای برخورد با رقبا جهت از بین بردن منبع این اخبار می تواند مؤثر باشد.
تبلیغات دهان به دهان منفی ممکن است در نتیجه شکست یک محصول ناشی از عدم تطابق آن با نیاز بازار انتشار یابند. تشکیل تیم مدیریت بحران برای بررس موضوع، پاسخگویی صادقانه و سریع به مشتریان ناراضی راه حلهایی کارا به نظر میآیند(سرینی واسام، ۲۰۰۲). تاثیر بالقوه تبلیغات دهان به دهان و ارزش آن برای یک سازمان بسیار مهم و قابل توجه است، هر چند که به عنوان یک کانال غیر رسمی، مدیریت تبلیغات دهان به دهان و شناسایی نشانهها و فرصتها برای سازمانها بسیار دشوار است.
مدیران باید در جستجوی راه هایی باشند که تبلیغات دهان به دهان مثبت را برانگیزند و مراحلی که تبلیغات دهان به دهان منفی و اثرات آن را کاهش میدهد را توسعه بخشند. مدیریت تبلیغات دهان به دهان منفی(به عنوان یک استراتژی تدافعی) از طریق رویه های مؤثر کسب اطلاعات از شکایات نه تنها به وفاداری مشتریان کنونی منجر میگردد، بلکه در جذب مشتریان جدید نیز مؤثر است و این نکتهای است که به نظر میرسد از سوی بسیاری از شرکتها مورد توجه قرار نگرفته است.
بازاریابی تبلیغات دهان به دهان عبارت است از ایجاد انگیزه در مشتریان برای این که درباره محصول یا خدمات شما با دیگران صحبت کنند و نیز این که برای برقراری این ارتباطات و تسریع در انتشار آنها، ابزارهای لازم و مؤثر را مهیا سازیم(ستوکس و لوماک، ۲۰۰۲).
شکایتها، خطر از دست دادن تنها یک مشتری را در پیندارند، زیرا هر مشتری شاکی ممکن است ۱۰ نفر از آشنایان خود را از مسئله فیمابین آگاه سازد و هر کدام از آنها نیز به نوبه خود اخبار منفی درباره شرکت منتشر کنند. واضح است که هر شرکتی باید سریعاً به شیوهای مناسب پاسخگوی مشتریان شاکی باشد(کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۸۳: ۳۷-۳۶).
به کارگیری روشهای فعال و پویا برای توصیه های شفاهی و دهان به دهان (به عنوان یک استراتژی تهاجمی) از جمله فراهم سازی بسترهای لازم برای احساس درگیری یا مشارکت افراد با یک سازمان می تواند مشوق وفاداری مشتریان و توصیه های مثبت آنها به دیگران باشد. استوکز[۶۰] رابطه مثبتی را بین درگیری و مشارکت والدین در مدارس ابتدایی بچههایش و تمایل آنها به توصیه آن مدرسه به دیگران را مشاهده کردهاست(ستوکس و لوماک، ۲۰۰۲).
مشتریان خشمگین و ناراضی نسبت به مشتریان راضی، انگیزه بیشتری دارند. بیشتر شرکتها به مشتریان خشمگین و ناراضی به عنوان یک مسئله مینگرند، اما در واقع آنها یک فرصت هستند. بیشتر شرکتها نمی توانند به روشی مؤثر از مشتریان ناراضی بهره برداری کنند(توماس و تلیس[۶۱]، ۲۰۰۴).
منگولد و همکارنش در مطالعات خود پیبردند که تنها ۲ درصد تبلیغات دهان به دهان صورت گرفته ناشی از کوششهای بازاریابی و پیشبرد هدفمند شرکتها بوده است. همچنین بازاریابان مدیریت مؤثر تبلیغات دهان به دهان را نادیده گرفتهاند و بر این باور و عقیدهاند که این موضوع خارج از کنترل آنهاست و رضایت مشتری کافی است تا تبلیغات دهان به دهان را موجب گردد(ویرتز و چیو[۶۲]، ۲۰۰۲).
اگر یک شرکت بتواند مشکلات مشتریان را حل کند و به خاطر شکایتی که کرده اند از آنها تشکر کند، مانند آن است که یک مخالف احتمالی تبدیل به یک هوادار شود. در اصل یک شرکت نیازمند آن است که انتظارات مشتریان خود را برآورده سازد تا او را در بالاترین سطح وفاداری نگاه دارد. مدیریت تبلیغات دهان به دهان منفی از طریق رویه های مؤثر کسب اطلاع از شکایات نه تنها به وفاداری مشتریان کنونی منجر میگردد، بلکه در جذب مشتریان نیز مؤثر است و این نکتهای است که به نظر میرسد که به وسیله بسیاری از شرکتها مورد توجه قرار نگرفته است(ستوکس و لوماک، ۲۰۰۲).
مطالعات بیانگر آن است که در مدیریت تبلیغات دهان به دهان سه نکته مهم قابل تأمل است:
-
- بررسی فرایندهای ورودی و خروجی تبلیغات دهان به دهان در میان مشتریان و دیگر عوامل تاثیر گذار.
-
- توسعه و اجرای یک استراتژی تهاجمی از طریق شناسایی فعالیتهایی که محرک پیشنهادات و توصیه های مثبت میگردد.
- توسعه و اجرای یک استراتژی تدافعی که توصیه های منفی را کاهش میدهد. با در نظر گرفتن چنین رویکردی مدیران می توانند کنترل بیشتری روی توصیه ها و پیشنهادات شفاهی داشته و بتوانند سازمانی مشتری مدار ساخته و موانع را کاهش دهند(همان منبع).
۲-۳-۸ ضرورت به کارگیری تبلیغات دهان به دهان مثبت و منفی
به کارگیری روشهای فعال و پویا برای توصیه های دهان به دهان (به عنوان یک استراتژی تهاجمی) از جمله فراهم سازی بسترهای لازم برای احساس درگیری یا مشارکت افراد با یک سازمان می تواند مشوق وفاداری مشتریان و توصیه های مثبت آنها به دیگران باشد(همان منبع).
مدیران علاقهمند به تبلیغات دهان به دهان بوده، چرا که اغلب آن را به عنوان یک محرک مهم بر رفتار مصرف کننده تلقی میکنند(گودس و مازلین[۶۳]، ۲۰۰۴).
ارزش تبلیغات دهان به دهان زمانی معلوم می شود که پیامدها و اثرات آن بر روی خریداران بالقوه و واقعی را مشاهده کنیم. توضیحات و تفسیرهای مثبت از سوی مشتریان خشنود می تواند موجب افزایش خریدها گردد و این درحالی است که توضیحات و تفاسیر منفی از سوی مشتریان ناخشنود می تواند به کاهش خریدها منجر گردد(انیو و همکاران، ۲۰۰۰).
همچنین اظهار شده که تبلیغات دهان به دهان در میان خانواده، دوستان و همسالان به عنوان یکی از موثرترین و قدرتمندترین روشها در انتخاب کالاها و خدمات است(باش و همکاران، ۲۰۰۵).
تبلیغات دهان به دهان مثبت سبب کاهش مخارج بازاریابی شده و می تواند موجب افزایش درآمد شود، البته در صورتی که بتوان مشتریان جدید را جذب کرد(سودرلاند[۶۴]، ۱۹۹۸).
دلیل خوبی وجود دارد که تبلیغات شفاهی اثر بالقوه بیشتری در مقایسه با دیگر کانالهای ارتباطی برجای می گذارد(گودس و مازلین، ۲۰۰۴). تبلیغات دهان به دهان مؤثر از منابع چاپی حاوی اطلاعات درباره محصول است، بنابرین، شرکتها به طور فزایندهای کوشش میکنند تا از قدرت و نفوذ تبلیغات دهان به دهان بهره برداری کنند(ستوکس و لوماک، ۲۰۰۲). اتفاق نظر زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مشتریان راضی، تبلیغات دهان به دهان مثبت ایجاد خواهند کرد در حالی که مشتریان ناراضی تبلیغات دهان به دهان منفی را به وجود خواهند آورد(ویرتز و چیو، ۲۰۰۲).
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:09:00 ب.ظ ]
|