۳- گالانتن، کاووسگیل و ژاوو[۳] (۲۰۰۲) بیان کردند که گرایش به یادگیری از چهار بعد تشکیل می شود: تعهد به یادگیری، قابلیت اشتراک دانش درون سازمانی، چشم انداز مشترک و روشن فکری. این ابعاد نشان دهنده ارزش هایی هستند که به طور ذاتی با قابلیت های یادگیری سازمانی ارتباط دارند. تعهد به یادگیری نشان دهنده توجه سازمان به یادگیری به عنوان یک دارایی استراتژیک است. سازمان های متعهد یادگیری مرتبه بالاتر را ارتقا می بخشند، و آن را به عنوان یک سرمایه در نظر می گیرند و به خلق و انتشار مستمر دانش به روز علاقه دارند. اشتراک دانش درون سازمانی با توجه شرکت به حفظ دانشی که می‌تواند در تصمیم گیری های آینده مفید باشد ارتباط دارد. این بعد شامل عادات و ساختارهای سازمانی است که خواهان انتشار دانش در بین اعضا ، مثل وجود ‌گروه‌های چند منظوره و تشکیلات جلسات منظم، هستند. چشم انداز مشترک به مجموعه ای از فرضیات بر می‌گردد که توسط تمام اعضای سازمانی اجرا می شود. این بعد به تعهد جمعی به آینده سازمان اشاره می‌کند و باعث می شود کارمندان در مسیر مشابهی فعالیت داشته باشند. روشن فکری ارتباط نزدیکی با عقیده فراموش کردن محفوظات دارد. این بعد به عنوان تمایل شرکت به ارزیابی منتقدانه دانش و روال عادی خود و نیاز به تغییر مدل های ذهنی منسوخ تعریف می شود. در یک طرح رقابتی و آشفته، دانش می‌تواند به سرعت به روز شده و ‌بنابرین‏ روشن فکری می‌تواند ایده های خلاقانه ای خلق کرده و با بهره گرفتن از آن ها مشکلات را حل نماید گالانتن، کاووسگیل و ژاوو[۴] (۲۰۰۲).

 

با توجه به رابطه بین گرایش به یادگیری و PES، تحقیقات قبلی پیشنهاد می‌دهند که شرکت هایی با رقابت یادگیری بالاتر، بیشتر آمادگی توسعه یک PES را دارند. بر خلاف حالت واکنشی، PES متشکل از معرفی تغییرات پیچیده در فرآیندها و محصولات می‌باشد. این تغییرات نیاز به فراموش کردن عقاید موجود که هدایت کننده منطق غالب هستند دارند و می‌توانند مانع از انتشار دانش جدید گردند. به عنوان مثال، PES شامل ایجاد مشارکت جدید با سهام‌داران جهت توسعه تکنولوژی، ترکیب مسائل زیست محیطی با فرآیندهای برنامه ریزی استراتژیک، استفاده از مواد جدید در فعالیت ها، تغییر فرآیندهای منطقی و غیره می‌باشد. همان طور که توسط دلماس و همکارانش پیشنهاد شده است، از آن جایی که PES زمینه‌های متعدد تخصص را شامل می شود، شرکت هایی با سطح بالاتری از قابلیت های یادگیری، در مقایسه با مهارت های ضعیف یادگیری، دانش مربوط به محیط زیست را بیشتر منتشر ساخته و استفاده می‌کنند.

 

با توجه به تحقیقات فوق می توان عنوان نمود که فرایند نوآوری نیاز دارد که هتل ها اطلاعات جدید و موجود را به منظور واکنش به تغییرات زیست محیطی درک کنند. با توجه به قرابت و قابلیت این خدمات شرکتی ، نوآوری مستمر با بهره گرفتن از ترکیب جدید منابع، برای هتل ها ضروری است. برای دستیابی ‌به این حالت از انطباق پیشرفته، سازمان های مهماندار نیاز به درک دقیق تغییرات زیست محیطی مرتبط با نیاز مشتری، جنبش رقیبان، توسعه تکنولوژی های جدید و غیره دارند.

 

از طرفی از آن جایی که گرایش به یادگیری مهارتی مهم برای هتل ها جهت رقیب بودن می‌باشد، دانش باید به منظور دستیابی به فواید رقابتی، در جهت فعالیت های جدید و دوستانه با محیط زیست به کار گیرد.این موضوع نشان می‌دهد با اینکه که نوآوری و PES پیش گویان مستقیم رقابت سازمانی هستند، اما به نظر می‌رسد که واسطه های ضروری بین عملکرد و یادگیری نیز می‌باشند.

 

انجام تحقیقات نظام مند در این حوزه می‌تواند رقابت سازمانی و استراتژی های فعال زیست محیطی را در صنعت هتل کرمانشاه هدف دار ساخته و موجب ارتقای سطح یادگیری و نوآوری پرسنل و در نتیجه بهبود خدمات به مشتریان شود.

 

۱-۴- اهداف تحقیق:

 

۱-۴-۱- هدف اصلی:

 

استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری: نقش یادگیری و نوآوری به عنوان عوامل تعیین کننده موفقیت زیست محیطی

 

۱-۴-۲- اهداف فرعی:

 

۱- شناخت سازه‌های تاثیر گذار بر استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری

 

۲- اندازه گیری سازه‌های تاثیر گذار بر استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری

 

۳- طراحی مدل مناسب جهت استراتژی های زیست محیطی و رقابت سازمانی در صنعت هتلداری: نقش یادگیری و نوآوری به عنوان عوامل تعیین کننده موفقیت زیست محیطی

 

۱-۴-۳- اهداف کاربردی:

 

۱- تعیین میزان تاثیر گرایش به یادگیری بر روی استراتژی فعال زیست محیطی در صنعت هتلداری

 

۲- تعیین میزان تاثیر نوآوری بر روی استراتژی فعال زیست محیطی در صنعت هتلداری

 

۳- تعیین میزان تاثیر گرایش به یادگیری بر روی نوآوری در صنعت هتلداری

 

۴- تعیین میزان تاثیر گرایش به یادگیری بر روی رقابت سازمانی در صنعت هتلداری

 

۵- تعیین میزان تاثیر نوآوری بر روی رقابت سازمانی در صنعت هتلداری

 

۶- تعیین میزان تاثیر استراتژی فعال زیست محیطی بر روی رقابت سازمانی در صنعت هتلداری

 

۱-۵- فرضیه ‏های تحقیق:

 

۱- در صنعت هتلداری گرایش به یادگیری بر روی استراتژی فعال زیست محیطی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۲- در صنعت هتلداری نوآوری بر روی استراتژی فعال زیست محیطی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۳- در صنعت هتلداری گرایش به یادگیری بر روی نوآوری تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۴- در صنعت هتلداری گرایش به یادگیری بر روی رقابت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۵- در صنعت هتلداری نوآوری بر روی رقابت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۶- در صنعت هتلداری استراتژی فعال زیست محیطی بر روی رقابت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد.

 

۱-۶- تعاریف واژه ها و اصطلاحات

 

۱-۶-۱- تعاریف مفهومی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...