۱-خلق معنا یا دیدگاه مشترک در رابطه با هدف توسعۀ دانش.

۲-تهیه اطلاعات

۳-ایجاد فرایند درونی­سازی برای خلق دانش فردی

۴-تبدیل دانش فردی به یادگیری گروهی

۵-اشاعۀ دانش به دیگر سطوح سازمانی

۶-جنبه­ های عملی دانش

۲-۳-۳-۲-۸)مدل مفهومی چند مرحله­ ای

در این مدل که توسط لی و کیم(۲۰۰۱) پیشنهاد شد چنین فرض شده که مدیریت دانش و توانایی سازمانی ازطریق عبور از چهار مرحله، آغاز- انتشار- یکپارچه­سازی-شبکه­ا­ی شدن، رشد می­ کند. این مراحل از جنبه نظری طبیعت متناوب دارند ولی از نظر رشد و توسعه درختی و سلسله مراتبی هستند. بسیاری از نظریه پردازان معتقدند که مدیریت دانش به عنوان یک فرایند مدیریتی باید بتواند موجب تغییرات اساسی در رفتارهای فردی و سازمانی شود. عملکردهای مدیریتی به اهداف مدیریتی منجر می­ شود. در نتیجه توانایی سازمانی در نتیجۀ مدیریت دانش شامل گردآوری دانش سازمانی و مرتبه­ای از توانایی سازمانی است که به صورت منحنی S شکلی رشد می­ کند.(لی وکیم، ۲۰۰۱)

جدول(۲-۳) مدل مفهومی چند مرحله ای توسعه مدیریت دانش سازمانی. برگرفته ازLee & kim,2001

۲-۳-۳-۲-۹)مدل­های شبکه ­ای و مخزنی[۶۶]

فناوری ­های جدید به سازمان­ها اجازه می­ دهند که نظام مدیریت دانش را اجرا کنند، نظامی که به کمک آن بتوانند اطلاعات ساختار نیافته را ذخیره و منتشر کنند. در این رابطه در برخی متون دو نوع مدل برای پیاده سازی نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است. (علوی ولیندر، ۲۰۰۱)

    1. مدل شبکه ­ای که از راهنماها و فناوری ­های ارتباطی استفاده می­ کند تا صاحبان دانش را با استفاده کنندگان دانش پیوند دهد.

  1. مدل­های مخزن که از فناوری اطلاعات جهت به دست آوردن، سازماندهی، ذخیره و توزیع دانش عینی سازمان استفاده ‌می‌کنند.

برای درک تمایز بین این دو رویکرد باید طبیعت دانش سازمانی را مورد توجه قرار داد. نظام های مدیریت دانش شبکه ­ای از انتقال هر دو نوع دانشی (عینی- ضمنی) حمایت ‌می‌کنند، اما به نظر می­رسد این مدل­ها برای دانش ضمنی مناسب­تر هستند. نظام مدیریت دانش شبکه ­ای قصد تدوین دانشی را که توسط خبرگان در یک سازمان به دست آمده ندارد، بلکه تلاش دارد راهنماهایی برای این دانش ایجاد کند. این امر سبب می­ شود دانش مرتبط با سازمان تعریف شود، دارندگان دانش در هر حوزه مشخص شوند و این امر منجر به ایجاد راهنمایی قابل جستجو برای کمک به دیگران در سازمان شود. اجزاء دیگر نظام مدیریت دانش شبکه ­ای مجموعه­ا­ی غنی از ابزارهای ارتباطی و همکاری­هایی برای پشتیبانی، توزیع و به اشتراک گذاری دانش می­ شود. در مدل مخزن، دانش به عنوان یک شیء تلقی می­ شود که می ­تواند گردآوری، ذخیره و منتشر شود. نظام مدیریت دانش مبتنی بر این مدل بر دانش عینی سازمانی تأکید دارد و دانش به شکل قابل مشاهده­ای به تصرف در می ­آید. (علوی ولیندر، ۲۰۰۱)

۲-۳-۳-۲-۱۰)مدل انتشار نظام مدیریت دانش

این مدل، طرح جامعی از انتشار سیستم مدیریت دانش است که توسط محمد قدوس[۶۷] پیشنهاد شده است این مدل حاصل اطلاعات استخراج شده از شش شرکت بزرگ در استرالیا و امریکای شمالی ‌می‌باشد، و بر اساس اظهار نظرهای افراد کلیدی که در اجرای نظام مدیریت دانش در این سازمان­ها مشارکت داشتند، ترسیم شده است. این مدل دارای ۱۶ فاکتور اصلی و فرعی و ۶۴ متغیر است. بر اساس این مدل چهار متغیر برای انتشار نظام مدیریت دانش دارای اهمیت بیشتری هستند، و از جانب همه افراد شرکت کننده در پژوهش مورد توجه قرار گرفته بود. این چهار متغیر عبارتند از: فرهنگ سازمانی، پشتیبانی و حمایت مدیران عالی، سودمندی برای افراد و رویای نظام مدیریت دانش. اگر چه ممکن است آزمون و پیاده ­سازی کامل مدل، کار دشواری باشد اما ‌می‌توان بخش­هایی از

    1. – conu mikoria ↑

    1. – Hutzchemreuter, T.and Kleindienst, L. ↑

    1. -Liao, S.H & Fei, W.C & Chen, C.C. ↑

    1. -Moreno and Montes, Fernandes ↑

    1. -Wu ↑

    1. – Szulanski ↑

    1. -Cohen and Levinthal. ↑

    1. -Potential absorptive capacity. ↑

    1. -Realized absorptive capacity. ↑

    1. -Gumusluoglu, Lale & Ilsev, Arzu. ↑

    1. -Andrawina,L & Govindaraju,R. ↑

    1. – Vanden Hooff, B & Van Weenen, F. De L. ↑

    1. – Knowledge donating ↑

    1. -Knowledge collecting ↑

    1. – George,Zahra. ↑

    1. – Acquisition ↑

    1. – Assimilation ↑

    1. -Transformation ↑

    1. -Exploration ↑

    1. -Szmytkowski ↑

    1. -Product innovation. ↑

    1. -Process innovation. ↑

    1. – Rowlands and Jeans and Walker. ↑

    1. – Data ↑

    1. – T.H, Davenport & L,P ↑

    1. -Information ↑

    1. – Alan Radding ↑

    1. -Knowledge ↑

    1. -stone ↑

    1. -Zack ↑

    1. -Explicit Knowledge ↑

    1. -Tacit Knowledge ↑

    1. -Nonaka & Konno ↑

    1. – Bhatt ↑

    1. – Karl Sveiby ↑

    1. ۱-Frappaolo, Carl ↑

    1. – Amin, A & Bargach, S & Donegan, J & others. ↑

    1. – Malhotra ↑

    1. -Perez, E. ↑

    1. -Barclay & Murray ↑

    1. – Gary ↑

    1. – Wigg ↑

    1. – Tuomi, Ilka ↑

    1. – Row, Bob ↑

    1. – Winograd ↑

    1. – Chen & Zhu and Xie . ↑

    1. – Drucker, Piter ↑

    1. -Lee, Howang & Jang, Young & gul, Kim. ↑

    1. -Nonaka & Hedlund ↑

    1. -Hiscock ↑

    1. – Ontology ↑

    1. – Boisot ↑

    1. -Common Sense ↑

    1. -Lustri, Denise ↑

    1. – Skandia ↑

    1. – Chase, R. ↑

    1. -Damerest ↑

    1. -McAdam, Rodney & McCreedy, Sandra ↑

    1. -Wilkinson & Willmott ↑

    1. – Mark ↑

    1. -beek man ↑

    1. – Becovitz ↑

    1. – Nonaka& Takeuchi ↑

    1. – Boisot ↑

    1. – lustri ↑

    1. -Network and Repository ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...