جدول شماره ۴-۴ نتایج آزمون تحلیل کوواریانس را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۴ نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر عضویت گروهی بر نشاط و شادکامی در مرحله ی پس آزمون

متغیر ها
مرحله
منبع تغییرات
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
ضریبF
معناداری (P)
نشاط و شادکامی
پس آزمون
پیش آزمون
۰٫۵۶
۱
۰٫۵۶
۰٫۰۰۲
۰٫۹۷
گروه ها
۱۱۹۸۵٫۰۲
۱
۱۱۹۸۵٫۰۲
۳۷٫۶۷
۰٫۰۰۱
خطا
۸۵۸۹٫۵۷
۲۷
۳۱۸٫۱۳

نتایج مندرج در جدول فوق نشان می‌دهد که آموزش نحوه گذراندن وقت کیفی بر افزایش نشاط و شادکامی معلمان در مرحله پس آزمون مؤثر بوده است. مقایسه میانگین ها نشان می‌دهد که با کنترل نمرات پیش آزمون نشاط و شادکامی، معلمانی که برنامه آموزشی نحوه گذراندن وقت کیفی دریافت کرده‌اند (گروه آزمایش) (M =۱۱۳٫۸۰) به طور معناداری نمرات بالاتری در متغیر نشاط و شادکامی در مرحله پس آزمون نسبت به معلمانی که برنامه آموزشی نحوه گذراندن وقت کیفی دریافت نکرده اند (گروه گواه) (M= 72.53) به دست آورده اند (P≤ ۰٫۰۱).

فرضیه فرعی اول

« آموزش صمیمیت در خانواده به شیوه چند رسانه های موجب بهبود خودپنداره معلمان ابتدایی می‌گردد ».

جدول شماره ۴-۵ نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت عضویت گروهی در متغیر خودپنداره در مرحله پیش آزمون را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۵ آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت عضویت گروهی در متغیر خودپنداره در مرحله پیش آزمون

متغیر
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
درجه آزادی
مقدار تی
معناداری (P)
خودپنداره
گواه
۲۲٫۲۰
۶٫۱۱
۲۸
۱٫۲۲-
۰٫۲۳
آزمایش
۲۴٫۸۷
۵٫۸۲

نتایج جدول فوق نشان می‌دهد که اثر بین گروه گواه و آزمایش در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی دار وجود ندارد (P> 0.05) ‌بنابرین‏ می توان گفت که دو گروه در مرحله پیش آزمون در متغیر خودپنداره با یکدیگر همسان می‌باشند.

جدول شماره ۴-۶ نتایج آزمون لوین به منظور بررسی فرض همسانی واریانس ها را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۶ آزمون لوین به منظور بررسی فرض همسانی واریانس ها در دو گروه گواه و آزمایش در متغیر خودپنداره

متغیر
مرحله
درجه آزادی یک
درجه آزادی دو
آزمون لوین
معناداری (P)
خودپنداره
پس آزمون
۱
۲۸
۲٫۲۰
۰٫۱۵

با توجه اینکه معناداری از میزان مورد نظر (a= 0.05) بزرگتر می‌باشد لذا فرض صفر تأیید شده و واریانس ها در دو گروه کنترل و آزمایش در متغیر خودپنداره همسان می‌باشند.

جدول شماره ۴-۷ نتایج آزمون تحلیل کوواریانس را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۷ نتایج تحلیل کوواریانس تأثیر عضویت گروهی بر خودپنداره در مرحله ی پس آزمون

متغیر ها
مرحله
منبع تغییرات
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
ضریبF
معناداری (P)
خودپنداره
پس آزمون
پیش آزمون
۰٫۷۵
۱
۰٫۷۵
۰٫۰۳
۰٫۸۷
گروه ها
۱۰۱۲٫۶۸
۱
۱۰۱۲٫۶۸
۳۷٫۹۲
۰٫۰۰۱
خطا
۷۲۱٫۱۲
۲۷
۲۶٫۷۱

نتایج مندرج در جدول فوق نشان می‌دهد که آموزش صمیمیت در خانواده به شیوه چند رسانه های بر افزایش خودپنداره معلمان در مرحله پس آزمون مؤثر بوده است. مقایسه میانگین ها نشان می‌دهد که با کنترل نمرات پیش آزمون خودپنداره، معلمانی که برنامه آموزش صمیمیت در خانواده به شیوه چند رسانه های دریافت کرده‌اند (گروه آزمایش) (M =۳۱٫۷۳) به طور معناداری نمرات بالاتری در متغیر خودپنداره در مرحله پس آزمون نسبت به معلمانی که آموزش صمیمیت در خانواده به شیوه چند رسانه های دریافت نکرده اند (گروه گواه) (M= 19.73) به دست آورده اند (P≤ ۰٫۰۱).

فرضیه فرعی دوم

« آموزش صمیمیت در خانواده به شیوه چند رسانه های موجب بهبود رضایت از زندگی معلمان ابتدایی می‌گردد ».

جدول شماره ۴-۸ نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت عضویت گروهی در متغیر رضایت از زندگی در مرحله پیش آزمون را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۸ آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت عضویت گروهی در متغیر رضایت از زندگی در مرحله پیش آزمون

متغیر
گروه
میانگین
انحراف استاندارد
درجه آزادی
مقدار تی
معناداری (P)
رضایت از زندگی
گواه
۸٫۲۰
۱٫۸۶
۲۸
۱٫۲۷-
۰٫۲۲
آزمایش
۹٫۲۷
۲٫۶۸

نتایج جدول فوق نشان می‌دهد که اثر بین گروه گواه و آزمایش در مرحله پیش آزمون تفاوت معنی دار وجود ندارد (P> 0.05) ‌بنابرین‏ می توان گفت که دو گروه در مرحله پیش آزمون در متغیر رضایت از زندگی با یکدیگر همسان می‌باشند.

جدول شماره ۴-۹ نتایج آزمون لوین به منظور بررسی فرض همسانی واریانس ها را نشان می‌دهد.

جدول ۴-۹ آزمون لوین به منظور بررسی فرض همسانی واریانس ها در دو گروه گواه و آزمایش در متغیر رضایت از زندگی

متغیر
مرحله
درجه آزادی یک
درجه آزادی دو
آزمون لوین
معناداری (P)
رضایت از زندگی
پس آزمون
۱
۲۸
۳٫۷۰
۰٫۰۶

با توجه اینکه معناداری از میزان مورد نظر (a= 0.05) بزرگتر می‌باشد لذا فرض صفر تأیید شده و واریانس ها در دو گروه کنترل و آزمایش در متغیر رضایت از زندگی همسان می‌باشند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...