• بهینه سازی ارزش پولی در کسب و کار، خدمات و پروژه‏ها.

    • مدیریت آنالیز سود – هزینه و اثربخشی هزینه ای چرخه­ی عمر پروژه‏ها.

    • تخمین و محاسبه ارزش‌های نامشهودی چون: سرمایه فکری، اطلاعات و اعتبار.

    • تخصیص برابرهای پولی به ارزش های منتج از دارایی های نامشهود.

    • مدل سازی محیطی به منظور تصمیم گیری استراتژیک و مدیریت پیچیدگی ها.

    • به کار گیری به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش ارزش کسب و کار.

مدل سنجش ارزش­گذاری جامع به لحاظ اجرایی بر پایه­ یک سامانه اطلاعاتی حاصل از یکپارچه سازی سامانه پشتیبانی تصمیم گیری و سامانه خبره که می ­تواند در تصمیم گیری و سنجش عملکرد سازمان مفید واقع گردد، عمل می­ نماید. این مدل، با رویکردی کل نگر، تمام عامل­های را مورد محاسبه قرار داده و متناسب با آن میزان دستیابی به اهداف و مقاصد سازمانی مورد سنجش قرار می­دهد و سپس به منظور کمی سازی عملکرد و تعیین سهم ارزش دارایی های نامشهود، عامل های نامشهود ( غیر مالی ) و مشهود ( مالی ) ترکیب شده و مورد سنجش قرار می گیرند. به طور کلی می توان مدل سنجش ارزش گذاری جامع را بر پایه­ سه اصل بنیادی زیر، متفاوت از سایر مدل های تصمیم گیری دانست در این مدل:

    • ارزش هنگامی که متناسب با محتوای خاصی در نظر گرفته می­ شود، دارای معنای منطقی و قابل سنجش است.

    • ارزش مشابه فرایند در نظر گرفته نمی‏ شود.

  • سنجه­ های مختلف، ساده بوده و افزاینده نیستند(خاکاوند و همکاران ،۱۳۸۸).

مدل های بازده دارایی ها

سومین دسته از مدل های مرتبط با سنجش سرمایه فکری، مدل های بازده دارایی ها است. اساس این مدل ها بر پایه­ محاسبه­ مقدار بازده دارایی ها (آی – او – ای) استوار است. در این مدل ها به منظور سنجش سرمایه فکری به طریق روبرو عمل می­ شود. ابتدا در آمدهای پیش از مالیات تقسیم بر متوسط دارایی­ های مشهود سازمان شده و مقدار حاصل با متوسط صنعتی مقایسه شده و از طریق محاسبه­ تفاوت این دو، و ضرب این تفاوت در حد متوسط دارایی­ های مشهود سازمان، درآمد سالانه از اقلام نامشهود به دست می ­آید. در مرحله نهایی متوسط درآمد سالانه از اقلام نامشهود بر متوسط هزینه سرمایه­ای یا نرخ سود و بهره تقسیم شده، و بر این اساس مقدار به دست آمده به عنوان ارزش سرمایه فکری در نظر گرفته می­ شود.

مدل ارزش نامشهود محاسبه شده ( سی – آی – وی )

مدل ارزش نامشهود محاسبه شده جزو مدل های بازده دارایی­ ها است، که در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط توماس استوارت معرفی شده است[۷۶]. صورت اولیه­ این مدل، توسط گروه تحقیاتی ان – سی – آی وابسته به دانشکده کسب و کار کلوگ دانشگاه نورس وسترن، پایه گذاری گردیده است. این مدل در ابتدا توسط کارخانه‌ها تولیدی نوشابه به منظور تخمین میزان کاهش درآمد و دارایی های نامشهود، در اثر ممنوعیت های به وجود آمده در مسیر این کارخانه‌ها به کار گرفته شد. از سوی دیگر آی – آر – اس نیز، مدلی مشابه برای محاسبه­ ارزش متناسب با دارایی های نامشهود، با هدف اخذ مالیات طراحی نموده بود. از سوی دیگر، نظریه پردازان و پژوهشگران مختلفی در جهت بهبود این مدل اقدام نموده اند که در این میان تلاش های دیوید لوتی، از دیگران پر اهمیت تر است (لوتی[۷۷] ، ۱۹۹۸).

    1. Marr&Schiuma ↑

    1. Human Capital ↑

    1. Structural Capital ↑

    1. Customer Capital ↑

    1. Petty and Guthrie ↑

    1. Serenko and Bontis ↑

    1. Malcom ↑

    1. Ordóñez de Pablos ↑

    1. Hudson ↑

    1. Bontis ↑

    1. Rodov&Leliaret ↑

    1. joint-ventures ↑

    1. Kohli and Jaworski ↑

    1. Narver and Slater ↑

    1. Rousseauet ↑

    1. Rolland and Chauvel ↑

    1. Market Value ↑

    1. Learning Organization ↑

    1. Organization Architecture ↑

    1. Visual Organization ↑

    1. Re-engineering ↑

    1. Leonard ↑

    1. Nakamoura ↑

    1. Knowldge ↑

    1. Russel ↑

    1. Bertrand ↑

    1. Tacit Knowledge ↑

    1. Explicit Knowledge ↑

    1. Implicit Knowledge ↑

    1. Nanaka ↑

    1. Ikujiro ↑

    1. Phisical Assets ↑

    1. Customer Supply Chains Management ↑

    1. Henderson ↑

    1. Scott ↑

    1. Graham Peirson ↑

    1. Kanon ↑

    1. Gopika ↑

    1. Wilfried ↑

    1. Itami, Hiroyuki ↑

    1. Tecce, David ↑

    1. Sveiby, karl-Erik ↑

    1. Markus, Lynne ↑

    1. Roby, Daniel ↑

    1. Aaker, Davied ↑

    1. Sullivan, Patrick H ↑

    1. Kaplan, Robert ↑

    1. Edvinsson, Lief ↑

    1. Druker, pitter ↑

    1. Stewart ↑

    1. Accounting For The Future ↑

    1. Inclusive Valuation Methodology ↑

    1. Schollin , Kristofer ↑

    1. Petrusson ↑

    1. Lev ↑

    1. کتابها و مغالات اشاره شده در منابع آمده است ↑

    1. Process Capital ↑

    1. Trade Secret ↑

    1. Brooking, Annie ↑

    1. OECD (1999) ↑

    1. Hidden Value ↑

    1. Wright,Benjamin B,Dunford ↑

    1. Nahapiet,Sumantra Ghoshal ↑

    1. Dess , Joseph ↑

    1. Collins and Jerry Porras ↑

    1. Sveiby,Kral Erik ↑

    1. Cost of Patent Maintenance ↑

    1. Hall, Bronwyn.H, Adam Jaffe and Tranjtenberg Manuel (1999) ↑

    1. Nash, Humphrey H. (1998) ↑

    1. Expected future cash flows ↑

    1. Pricing ↑

    1. McPherson, Philip K, and Stephan Pike(2001) ↑

    1. Intrinsic Value ↑

    1. Extrinsic Value ↑
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...