پایان نامه آماده کارشناسی ارشد | ، ۲۰۰۲، ۲۲). – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
.۱-۲۱-۳-۲ برگزاری نمایشگاه: برگزاری نمایشگاههای کتاب در سطوح محلی، ملی و بینالمللی از جمله رایجترین راههای بازاریابی کتاب است. وقتی از برپایی نمایشگاه کتاب سخن به میان میآید، بر خلاف تصور رایج در ایران که از آن به مکانی برای فروش کتابها با تخفیف ویژه تعبیر میشود، هدف تنها فروش کتاب نیست بلکه ارائه تازهترین کتابهای انتشار یافته توسط یک ناشر نیز مطرح است. بازدید کنندگان این کتابها را مشاهده کرده و آن ها را در فهرست اولویتهای خود برای خریدهای بعدی قرار میدهند. بزرگترین و مشهورترین نمایشگاه بینالمللی کتاب که در جهان برگزار میشود، نمایشگاه بینالمللی کتاب فرانکفورت است که قدمتی بسیار دیرینه دارد.
.۲-۲۱-۳-۲ایجاد نوآوری در روشهای توزیع و فروش کتاب: یکی از حیاتیترین بخشهای بازاریابی هر کالا یا خدمتی، در شیوه های توزیع آن متجلی میشود. توزیع کتاب، که در عرف ناشران به عنوان پخش از آن یاد میشود، فرایندی است که میان ناشر، کتابفروش و خریدار نهایی در جریان است و چنانچه به درستی انجام نشود، حاصل کار ناشران به کتابفروشیها و در نهایت به دست خریداران نخواهد رسید.
۲-۳-۲۱-۲-۱٫ کتابفروشیها: کتابفروشیها واسطه میان خریداران و ناشران به شمار میروند و هر چه متنوعتر و گستردهتر عمل کنند، موجب رونق بیشتر بازار کتاب میشوند. در برخی از کشورهای جهان، کتابفروشیها در طول زمان به محلی برای گردهمایی نویسندگان، خوانندگان و روشنفکران تبدیل میشوند و برخی برنامه های نقد و بررسی و شعرخوانی و داستانخوانی نیز در آن ها برگزار میشود. این کتابفروشیها بهتدریج از کتابفروشیهای محلی کوچک به فروشگاههای زنجیرهای با امکانات جدید تبدیل و با شیوه های جدید اداره میشوند (روزن[۲۸]، ۲۰۰۲، ۲۲).
۲-۳-۲۱-۲-۲٫فروش اینترنتی: ابزارها و رسانه های جدیدالکترونیکی، علاوه بر حوزه اطلاعات و اطلاعرسانی، تجارت و بازرگانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هم اکنون در برخی از کشورهای جهان بسیاری از نیازهای روزانه و سایر نیازمندیها را میتوان از طریق شبکه اینترنت خریداری کرد. یکی از این اقلام، کتاب است. با توجه به اینکه برخی افراد ممکن است به طور مستقیم به کتابفروشی دسترسی نداشته یا انجام سفرهای درون شهری برایشان دشوار باشد، این شیوه خرید کتاب میتواند با استقبال مواجه شود. اما تمایل درونی خریداران به توّرق کتاب و لمس آن را نیز نباید فراموش کرد. بویژه در کودکان، ممکن است این شیوه تنها درخصوص کتابهایی که قبلاً دیدهاند، مفید باشد. بسیاری از ناشران هنوز از فرصتهای اینترنت برای معرفی، عرضه، و فروش آثار خود بهره نبردهاند و البته این وضعیت تنها خاص ایران نیست، در خارج از کشور نیز، ناشران، بویژه ناشران کتاب کودک، معتقدند: «ما هنوز به اینترنت به عنوان جایی برای خرید کتاب فکر میکنیم، نه جایی برای فروش کتاب» (هولت[۲۹]، ۲۰۰۴، ۳۳).
۲-۳-۲۱-۴٫ تبلیغات یا آگهیهای تجارتی: آگهیهای بازرگانی بویژه اگر در رسانه های عمومی فراگیری همچون تلویزیون و رادیو پخش شوند، میتوانند تأثیر زیادی بر مخاطبان خود داشته باشند. درج این آگهیها در نشریات نیز از روشهایی است که برخی ناشران از گذشته دنبال میکردهاند. استانداردهای تبلیغ کتاب در مطبوعات، مشخصاً از زمان جنگ جهانی دوم به بعد ظهور کرد. تهیه این آگهیها در ابتدای امر به عهده کارکنان همان بنگاه انتشاراتی بود، اما بعدها این کار به بنگاههای تبلیغاتی حرفهای سپرده شد (نشر ـ تاریخچه، ۱۹۷۷، ۲۳۵).
۲-۳-۲۱-۵٫ فهرستهای ناشران: فهرست تازه ها و فهرست انتشارات از سادهترین و ابتداییترین روشهای بازاریابی و معرفی محصول است که توسط ناشران انجام میشود. فهرستهای ناشران، معمولاً بیش از آنکه برای خوانندگان عادی مفید باشد، برای کتابداران کاربرد خواهد داشت، زیرا خوانندگان عادی علاقهمند به دنبال کردن اخبار و نقد کتابها در قالب موضوعی هستند، بنابرین جستجوهای خود را به صورت هدفمند و موضوعی دنبال میکنند؛ حال آنکه کتابخانهها به دلیل حجم بالای خرید، بسیاری از انتخابهای خود را بر مبنای شناختی که از ناشران دارند، انجام میدهند. طبیعی است، فهرستهای ناشران کتاب کودک نیز بیشتر برای کتابداران کتابخانههای کودکان مناسب است و برای کودکان نمیتواند چندان مفید باشد(نشر- تاریخچه، ۱۹۷۷، ۲۳۵).
۲-۳-۲۱-۶٫ معرفی و نقد و بررسی کتاب: امروزه از محملهای گوناگونی میتوان برای معرفی و نقد و بررسی کتاب بهره جست. مهمترین رسانه ها و امکاناتی که برای معرفی کتاب به جامعه مخاطب و پرداختن به آن در قالب جلسات نقد و بررسی وجود دارد، عبارتند از:
۲-۳-۲۱-۶-۱. نشریهها : نشریهها یکی از بهترین مجراها برای معرفی و نقد کتابهای تازه هستند. گاهی نقش مطبوعات میتواند تنها به معرفی مختصری از کتاب در صفحات ادبی و فرهنگی (بویژه در روزنامهها) محدود باشد. گاهی نیز مقاله های مفصل و معتبری در برخی نشریهها در خصوص نقد و بررسی یک کتاب تازه انتشار یافته چاپ می شود که نقش مهمی در معرفی کتاب به جامعه و شناخت بیشتر خوانندگان احتمالی از کتاب دارد.
۲-۳-۲۱-۶-۲. برنامه های رادیویی و تلویزیونی:رادیو و تلویزیون از جمله فراگیرترین رسانه ها هستند که مخاطبان آن ها را تمامی اقشار جامعه تشکیل میدهد. برخی از شبکه ها و ایستگاههای رادیویی برنامه هایی مخصوص معرفی کتاب دارند. این برنامه ها اغلب در حد معرفی کتاب بوده و کمتر به نقد و بررسی آن ها میپردازند.
۲-۳-۲۱-۶-۳. وبلاگ: وبلاگها به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای رسانهای، توانستهاند طیف وسیعی از کاربران اینترنت را به خود جلب کرده و خوانندگان زیادی داشته باشند. معرفی و نقد کتابهای جدید، از اولین موضوعاتی بود که معمولاً در وبلاگها به آن پرداخته میشد. بسیاری از خوانندگان، اخبار مربوط به کتاب را از طریق اینترنت و وبلاگها دنبال میکنند. وبلاگها از آنجا که مشمول زمان نشده و به سرعت به روز میشوند، میتوانند جدیدترین اخبار و مطالب را در اختیار کاربران قرار دهند.
۲-۳-۲۱-۶-۴. مراکز فرهنگی و کتابخانههای عمومی: یکی از کاربریهای عمده کتابخانههای عمومی، برگزاری مراسم و جلسه های گوناگون، فرهنگی از جمله نشستهایی در خصوص نقد و بررسی کتابهاست. کتابخانههای عمومی برای تشویق کاربران به مطالعه و معرفی آثار جدید میتوانند با دعوت از کارشناسان و نویسندگان و مترجمان این کتابها جلسات فوق را برگزار کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-09-29] [ 05:36:00 ب.ظ ]
|