ردیف

گویه ­ها

تعداد سوالات

۱

لذت

۱-۵

۲

نفوذ

۶-۱۰

۳

برانگیختگی

۱۱-۱۵

۴

تداعی برند

۱۶-۲۰

۵

شبیه­سازی

۲۱-۲۵

۶

میزان اطلاعات

۲۶-۳۰

۷

رفتار خرید مصرف ­کننده

۳۱-۳۵

روایی پرسشنامه

مقصود از روائی آن است که وسیله اندازه ­گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روائی از آن جهت است که اندازه ­گیری‌های نامناسب و ناکافی می ­تواند هر پژوهش علمی را بی­ارزش و ناروا سازد. روایی تعیین می­ کند ابزار تعیین شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه ­گیری می­ کند برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش­های متعددی وجود دارد که یکی از این روش­ها اعتبار محتوا می‌باشد. اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه‌گیری به کار برده می‌شود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازه‌گیری به سؤال‌‌های تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سؤال‌‌های پرسشنامه معرف ویژگی‌ها و مهارت­ های ویژه‌ای باشد که محقق قصد اندازه‌گیری آن ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است.روایی محتوا اطمینان می­دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش‌های مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش در بردارد. هر قدر عناصر مقیاس گسترده ­تر و قلمرو مفهموم مورد سنجش را بیشتر در بر­گیرد، روایی محتوا بیشتر خواهد بود (خاکی، ۱۳۷۹). از میان روش‌های متعددی که برای تعیین اعتبار اندازه‌گیری وجود دارد، روایی صوری و روایی سازه (تحلیل عاملی تاییدی) برای این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. در روایی صوری از تعدادی از صاحب نظران و محققان در زمینه تحقیق، در رابطه با میزان درستی و شفافیت سؤالات پرسشنامه نظرخواهی به عمل آمد؛ که بدین ترتیب از متخصصان صاحبنظر در این رشته از جمله استادان راهنما و دیگر اساتید مرتبط، نظرخواهی به عمل آمد که آن ها اعتبار پرسشنامه را تأیید کردند.

در این تحقیق برای افزایش روایی، ابزارهای زیر نیز مورد استفاده قرار گرفته است:

    1. مطالعه مقالات، کتب و مجلاتی که از این پرسشنامه یا پرسشنامه‌های مشابه استفاده کرده‌اند.

  1. استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور و سایر اساتید مرتبط با موضوع.

پایایی پرسشنامه

پایایی یکی از ویژگی‌های فنی ابزار و اندازه‌گیری است. مفهوم یادشده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد (آذر، ۱۳۷۹). در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها یا آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند به کار می رود. ضریب آلفای کرونباخ به طریق زیر محاسبه می شود:

رابطه (۳-۱)

J= تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون.

= واریانس زیر آزمون j ام.

= واریانس کل آزمون.

در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. پس از جمع ­آوری نمونه مقدماتی(۴۰ عدد پرسشنامه)، پایایی با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و ابعاد آن محاسبه گردید که نتایج حاصل در جدول ۳-۲ آورده شده است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ محاسبه‌شده برای برای این پژوهش ۹۴/۰ به ­دست آمد که نشان می­دهد پرسشنامه استفاده شده پایا ‌می‌باشد.

جدول ۳- ۳: آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق

ردیف

متغیر

آلفای کرونباخ

۱

لذت

۹۴/۰

۲

نفوذ

۹۰/۰

۳

برانگیختگی

۸۹/۰

۴

تداعی برند

۹۵/۰

۵

شبیه­سازی

۸۶/۰

۶

میزان اطلاعات

۹۷/۰

۷

رفتار مصرف ­کننده

۹۶/۰

مدل­های مورد استفاده در پژوهش

بررسی شاخص­ های برازش مدل

زمانی که مدل دارای ویژگی­های همانندی باشد امکان آزمون آن و ارزیابی مدل فراهم می­ شود. در رابطه با قدرت برازش و اعتبار مدل، شاخص­ های­ مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در زیر به آن اشاره خواهد شد.

شاخص نرم شده برازندگی[۱۱]

بنلر و بونت مقادیر NFI برابر یا بزرگتر از ۹/۰ را در مقایسه با مدل صفر، به عنوان شاخص خوبی برای

    1. Kottler ↑

    1. Cox ↑

    1. Walker ↑

    1. Herr et al ↑

    1. Thorsion ↑

    1. Excitement ↑

    1. Intent to Return ↑

    1. Positive Word-of-Mouth Communications ↑

    1. Bang and Moon ↑

    1. Clow et al ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...